Normandie nue (2018)

Recensie Normandie nue CinemagazineRegie: Philippe Le Guay | 109 minuten | komedie, drama | Acteurs: François Cluzet, François-Xavier Demaison, Julie-Anne Roth, Pili Groyne, Toby Jones, Vincent Regan, Colin Bates, Arthur Dupont, Daphné Dumons, Lucrèce Carmignac, Philippe Rebbot, Patrick d’Assumçao, Samuel Churin, Grégory Gadebois, Lucie Muratet, Delphine Zingg, Brigitte Chamarande, Marie-Christine Orry

Het water staat de Normandische zuivel- en veehouders aan de lippen. Hun jaarinkomens zijn gedaald tot een minimum en supermarkten knijpen de boeren volledig uit. Ook bezwijken ze onder de hoge belastingen die het Franse rijk ze oplegt. Het is tijd om in actie te komen, zo menen de agrarische inwoners van het dorpje Mêle-sur-Sarthe, net boven Le Mans.

Populaire burgermeester Georges Balbuzard trekt zich het lot van zijn burgers erg aan, doet een goed woordje bij schuldeisers en staat samen met hen vol trots op de barricade als de boeren een “road-block” maken om in de media aandacht te vragen voor de erbarmelijke omstandigheden. De weg is geblokkeerd met koeien en hooibalen en in de rij geïrriteerde automobilisten staat de Amerikaanse autonoom fotograaf Newman. Tijdens het wachten tussen de weilanden ziet hij opeens het perfecte décor voor zijn volgende naaktreportage; een glooiend groen veld met een fiere boom.

Als de gedreven Balbuzard in gesprek raakt met Newman, beginnen er creatieve ideeën te ontstaan. In plaats van actie voeren met harde hand wordt de insteek er eentje in al haar eenvoud; alle getroffen boeren naakt in het weiland als protest om nog verder uitgekleed te worden door leveranciers en de overheid. Meer beeldend dan dat wordt het niet en mede door de bekendheid van Newman zal deze foto grote impact in de media verkrijgen. Of de preutse boeren en boerinnen ook warm lopen om in hun –niet in ideale staat verkerende- geboortekostuum tussen de paardebloemen te poseren, valt logischerwijs te bezien. Balbuzard weet wat hem te doen staat.

Als je de naam van François Cluzet op de filmposter ziet staan, leg je waarschijnlijk gelijk de link met kaskraker ‘Intouchables’. En terecht, want daarin vertolkt de in Parijs geboren acteur een glansrol van de verlamde miljonair en de ontroerende film werd wereldwijd omarmd. Het zal dan ook niet aan Cluzet liggen dat ‘Normandie nue’ niet zo goed ontvangen wordt. Het verhaal begint sterk en je leeft mee met de boeren. Maar halverwege de film draait het drama genre opeens 180 graden naar simpele komedie en komen de flauwe grappen op tafel. Ook mag er best een vergelijk gemaakt worden met ‘Calendar Girls’ en ‘The Full Monty’. Dus wat deze productie nog toevoegt aan dat genre, kan worden betwist.

Ook de doorgaans goede acteerprestaties van de Britse Toby Jones (‘The Hunger Games’, ‘Tinker Tailor Soldier Spy’) worden met de minuut minder geloofwaardig. Evenals zijn Frans. Hij gooit er in de ene scène correcte volzinnen uit, waarna hij grote moeite heeft met eenvoudige woorden als links en rechts. Iets wat best vreemd is, want Jones weet heel veel rollen wel goed te dragen. Ook als stemacteur voor de stem van Dobby in Harry Potter heeft hij zijn strepen verdiend.

Maar deze Franse film voelt onnodig theatraal en middelmatig acteerwerk voert de boventoon. De naakte waarheid: Regisseur Philippe Le Guay (‘Les femmes du 6e étage’) is er helaas niet in geslaagd om de sterke eerste akte vast te houden en voor cinematische francofielen een must-see af te leveren.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 3 mei 2018
DVD-release: 11 september 2018