Not Okay (2022)

Recensie Not Okay CinemagazineRegie: Quinn Shephard | 100 minuten | komedie, drama | Acteurs: Zoey Deutch, Mia Isaac, Negin Farsad, Dylan O’Brien, Tia Dionne Hodge, Nadia Alexander, Embeth Davidtz, Brennan Brown, Karan Soni, Dash Perry, Christian Vunipola, Kirk White, Peter Patrikios, Sarah Yarkin, Julia Murney

‘Not Okay’ trapt af met een disclaimer: “Content warning: this films contains flashing lights, themes of trauma, and an unlikable female protagonist. Viewer discretion advised.”

Daarmee maakt regisseur Quinn Shephard meteen duidelijk dat de verwachtingen moeten worden bijgesteld. Waar we ons normaal gesproken mee laten voeren met een hoofdpersonage, zijn we in deze film dus overgelaten aan een onsympathiek karakter. Hiermee is de toon gezet voor deze satirische komedie over de strubbelingen van een millennial voor wie alles draait om likes and followers.

De New Yorkse Danni (Zoey Deutsch) werkt als fotoredacteur voor een populair online magazine, maar zou het liefste promotie maken tot schrijfster. Helaas is ze daarvoor als hetero, witte en welvarende vrouw te saai, te doorsnee. Ze was zelfs niet in de buurt van New York tijdens de aanslagen van 9/11, omdat haar ouders net op dat moment besloten om haar mee te nemen op een luxe cruisevakantie. Wat zou ze er voor over hebben om bij een minority te horen – dan heb je tenminste wat om over te schrijven. Om indruk te maken op haar crush, de altijd stoned maar immens populaire influencer Colin (Dylan O’Brien), zegt Danni dat ze op ‘writers retreat’ gaat naar Parijs. Een leugen, maar eentje waarmee ze aandacht krijgt. En die aandacht smaakt naar meer. Danni sluit zich op in haar New Yorkse appartement, bouwt een geïmproviseerde fotostudio, slaat aan het Photoshoppen en faket zich een week in Parijs. Maar dan staat plots alles op z’n kop, want Danni wordt in één klap onderdeel van wereldnieuws als er meerdere terroristische aanslagen plaatsvinden in de Franse hoofdstad. Nu iedereen haar op handen draagt als overlevende van deze verschrikkelijke en traumatische gebeurtenissen, houdt ze de leugen in stand en geniet ze van haar nieuwe status als influencer.

Volgers, likes en online aandacht zijn de drijfveren. Vooral wanneer ze zich inlaat met echte overlevenden van traumatische ervaringen, groeit onze afkeer tegen Danni. Ze misbruikt haar nep-trauma om vrienden te worden met Rowan (Mia Isaac), die een school shooting overleefde. Zelfs als Danni van dichtbij ziet hoe Rowan nog elke dag met haar trauma te kampen heeft, blijft ze de verkeerde keuzes maken. Tot je als kijker niets liever wilt dan deze buitengewoon verwende, vervelende en hoogst onaangename meid een klap in haar gezicht te geven. Maar: we waren gewaarschuwd.

De film is satirisch bedoeld, dus gelukkig hoeven we Danni niet al te serieus te nemen. Maar Rowan, een mooie rol van Mia Isaac, is een personage dat meer (en serieuze) aandacht verdient. Haar aanwezigheid is sterk en ze weet het enige emotionele moment in de film tot leven te brengen. Het is jammer dat de focus van ‘Not Okay’ verder blijft hangen op de leugens van Danni, en minder uitgaat naar haar motivaties en nog minder naar de culturele implicaties die hierachter schuilgaan. Want wat wil Shephard eigenlijk zeggen over onze online cultuur of over de rol van influencers daarin? In dat opzicht blijft de film op de oppervlakte, waardoor een “unlikable female protagonist” het meest substantiële is wat we krijgen. Ondanks de vreselijke hoofdpersoon, iets meer “cringy” scènes dan nodig en een script dat niet in balans blijkt, is ‘Not Okay’ toch een verfrissende weergave van de huidige status van onze internetcultuur.

Julia van Berlo

Waardering: 2.5

VOD-release: 29 juli 2022 (Disney +)