Nothing But the Truth (2008)

Regie: Rod Lurie | 102 minuten | drama, thriller | Acteurs: Kate Beckinsale, Matt Dillon, Angela Bassett, Alan Alda, Vera Farmiga, David Schwimmer, Courtney B. Vance, Noah Wyle, Floyd Abrams, Preston Bailey, Kristen Bough, Julie Ann Emery, Robert Harvey, Michael O’Neill, Kristen Shaw, Angelica Page, Jamey Sheridan, Pamela Jones

‘Nothing But the Truth’ is een journalistenfilm. Zo’n film die op Hogescholen voor Journalistiek wordt afgedraaid om te laten zien wat voor nobel beroep het eigenlijk is. Dat de werkelijkheid wat minder romantisch is – de doorsnee journalist werkt ook gewoon van 9 tot 5 en heeft wel een leven naast zijn vak – doet niet ter zake. Dat de reporters die in deze film worden opgevoerd er erg appetijtelijk uitzien en er stijlvol verzorgd uitzien, is ook een beeld dat niet altijd strookt met de waarheid. Afijn, het hoort bij het genre blijkbaar. In ‘All the President’s Men’ waren Robert Redford en Dustin Hoffman reporters, Sally Field speelde een journaliste in ‘Absence of Malice’ en meer recentelijk was Hayden Christensen een nepverslaggever in ‘Shattered Glass’. Geen lelijke reporters en morsige verschijningen in Hollywood dus (al deed Russell Crowe zijn best als slonzige reporter in ‘State Of Play’). In ‘Nothing But the Truth’ vertolkt de bevallige Kate Beckinsale een verslaggeefster. Correctie: een nobele verslaggeefster.

Reporter Rachel Armstrong (Kate Beckinsale) komt in Washington D.C. in de problemen nadat zij de ware identiteit van een CIA-agent openbaar heeft gemaakt. Er staat haar een celstraf te wachten, omdat ze haar bron blijft beschermen. De film is gebaseerd op de zaak van CIA-agente Valerie Plame. In ‘Fair Play’ uit 2010 vertolkte Naomi Watts de rol van deze agente die ineens van alle kanten door de media werd aangevallen. In ‘Nothing But the Truth’ wordt het verhaal vanuit het perspectief van de journaliste verteld.

‘Nothing But the Truth’ is een film voor mensen die geïnteresseerd zijn in journalistiek en rechtbanken. Het verhaal speelt zich in de rechtszaal af waar Armstrong het zwaar te verduren krijgt, omdat ze haar bron niet prijs wil geven. Beckinsale bewijst dat ze meer is dan een mooi snoetje en zet een interessant personage neer. Het acteerwerk en de sterke dialogen zijn dan ook de grootste troeven van deze thriller. Ook bekende koppen als Alan Alda, Matt Dillon en Vera Farmiga zetten sterke rollen neer. Regisseur Rod Lurie heeft duidelijk vaker met dit bijltje gehakt, want ook in de politieke thriller ‘The Contender’ liet hij weten goed uit de voeten te kunnen met snedige dialogen en een sterrencast. Jammer dat het einde zo slap is.

‘Nothing But the Truth’ verschijnt donderdag 16 mei 2013 op DVD en is vanaf dinsdag 9 april 2013 te huur.