Now and Then (1995)

Regie: Lesli Linka Glatter | 100 minuten | drama | Acteurs: Christina Ricci, Rosie O’Donnell, Thora Birch, Melanie Griffith, Gaby Hoffmann, Demi Moore, Ashleigh Aston Moore, Rita Wilson, Devon Sawa, Lolita Davidovich, Walter Sparrow, Janeane Garofalo, Hank Azaria, Bonnie Hunt

Deze film zit bomvol bekende acteurs en actrices. Allemaal laten ze een indrukwekkend acteerspel zien. De leukste scènes zijn die met de tieners, gelukkig komen Demi Moore, Rita Wilson, Melanie Griffith en Rosie O’Donnell niet vaak in beeld, niet omdat zij niet goed acteren, maar omdat de kracht van de film zit in het verhaal over de tienermeisjes.

De vriendinnen zijn zeer verschillend. Chrissy, gespeelt door Ashleigh Aston Moore, is bijvoorbeeld erg naïef en braaf. De anderen zijn wat minder “groen” en daardoor krijg je grappige situaties, maar ook wel de indruk dat Chrissy niet helemaal in de groep valt. Toch is het haar noodkreet, vele jaren later, die de vriendinnen weer bij elkaar brengt. Tina, gespeeld door Thora Birch, is een meisje dat al vrij vroeg weet dat ze later beroemd wil worden en dat lukt haar dan ook. Melanie Griffith speelt haar volwassen karakter en ze speelt eigenlijk zichzelf, Tina is namelijk een beroemd actrice geworden. Christina Ricci speelt Roberta, een sportief, jongensachtig meisje, die op jonge leeftijd haar moeder is verloren en daar nog steeds mee zit. De volwassen Roberta wordt gespeeld door Rosie O’Donnell. Samantha is de beste vriendin van Tina en zij heeft vooral moeite met het feit dat haar ouders gaan scheiden, iets wat in 1970 nog heel ongewoon was in het dorp waarin de film zich afspeelt. Zij wordt gespeeld door Gaby Hoffmann en de oudere versie door Demi Moore. Samantha is net als haar vriendin Tina, ook beroemd, maar dan op een ander creatief vlak: ze schrijft namelijk science fiction boeken.

Er zijn meerdere verhaallijnen in de film, waardoor de film nergens saai wordt. Zo onderzoeken de meisjes een geheimzinnig sterfgeval in hun verleden, zamelen ze geld in voor een boomhut, waar ze hun reünie houden, en dan is er ook nog Crazy Pete… . Al met al is dit een goede, zeker geen oppervlakkige tienerfilm. Al is de film voornamelijk op vrouwen gericht, hij is toch goed verteerbaar!