Now or Never – Ora o mai più (2003)

Regie: Lucio Pellegrini | 96 minuten | drama | Acteurs: Jacopo Bonvicini, Violante Placido, Edoardo Gabbriellini, Elio Germano, Camilla Filippi, Riccardo Scamarcio, Adrea Sama, Franceso Mandelli

Vanuit het perspectief van David, begint het verhaal van hem, zijn studiegenoot Doveri en een groep antiglobalisten, in het jaar 2001. Na de ontmoeting met Viola wordt David meegesleept door de idealen van de groep antiglobalisten en gaat hij zich meer en meer bij hen aansluiten. Hij draagt een t-shirt in plaats van een blouse, een ketting, en doet zijn bril af. Onduidelijk is overigens waarom hij die ineens niet meer nodig heeft.

De betrokkenheid bij de groep heeft niet alleen invloed op zijn imago, maar ook op zijn studieresultaten. Het examen waar hij zo hard voor heeft gestudeerd mist hij doordat hij voor het eerst bij een vergadering komt. Ze kiezen de naam die hij heeft bedacht; Mompracem. Daarmee zullen ze later het nieuws halen.

Ook de herkansing voor het examen laat hij liggen, onder invloed van Luca, de aanvoerder van de Mompracem, die inmiddels zijn beste vriend is geworden. Het ziet er naar uit dat David samen met zijn minder begaafde kamergenoot, Doveri, die hem eerst met zijn grapjes niet kon amuseren, aan de tweede en laatste herkansing zal moeten deelnemen. Maar de dag van de herkansing valt op dezelfde dag als G8, de bijeenkomst van de globaliserende landen, in Genua.

Na een ruzie met Luca, de vriend van Viola, die David wel ziet zitten, maar Luca blijkbaar ook niet kwijt wil, is David leider van de Mompracem geworden. Luca vertrekt al naar Genua en David bereidt zijn vrienden voor op de acties in Genua. Ze oefenen verdedigingstaktieken op een plein in de stad. Maar niets kan ze voorbereiden op die juli in 2001.

David besluit te blijven voor het examen, dat gepland is in de ochtend, en om daarna naar Genua te gaan, de groep achterna. Als die dag blijkt dat het examen is verschoven naar 3 uur ‘s middags, is het Doveri die probeert David over te halen om voor zijn examen te kiezen. Het is het meest cruciale moment van de film. Als David blijft, kan hij niet meer naar Genua. Als hij naar Genua gaat zal hij dat jaar niet, zoals van hem door zijn ouders verwacht wordt, kunnen afstuderen. Moet hij zijn studie afmaken en aan de verwachtingen van zijn ouders voldoen of zijn idealen nastreven en zelf nadenken en zijn eigen fouten maken. Het is dan helemaal ‘nu of nooit.’

Agressie, woede, humor, ernst en nonchalance kenmerken de film die geen ogenblik verveelt;. Het enige minpuntje zou kunnen zijn dat de licht komische momenten je niet echt raken. Maar de timing van de afwisselend kalme en dynamische scènes maken dat goed. Indringend en echt spel van deze jonge acteurs. Tussendoor ook nog genieten van schitterend Italiaans landschap. Maar Pellegrini laat je niet lang dromen; al gauw schudt hij je wakker.

Marieke Hoks

Bioscooprelease: 13 mei 2004