Now You See Me 2 (2016)

Regie: Jon M. Chu | 129 minuten | actie, komedie, thriller | Acteurs: Lizzy Caplan, Daniel Radcliffe, Dave Franco, Mark Ruffalo, Jesse Eisenberg, Morgan Freeman, Woody Harrelson, Michael Caine, Sanaa Lathan, Henry Lloyd-Hughes, Jay Chou, Justine Wachsberger, Alexandra Fraser, Alexander Cooper, Ben Lamb, Erica Melargo, Tsai Chin, Amber Elizabeth, David Warshofsky, Shina Shihoko Nagai, Missy Malek

Het eerste deel van ‘Now You See Me’ uit 2013 was een aardige film die succesvol meelifte op de hernieuwde populariteit voor het illusionisme. In de tussentijd heeft de goochelkunst alleen maar aan bekendheid gewonnen, gezien het aantal televisieprogramma’s dat speelt met deze magische trucages. Hoewel ‘Now You See Me’ evenwel tekortkomingen had op het gebied van de personages, betrokkenheid en het verhaal, rechtvaardigt die stijgende populariteit een vervolg.

Het goede nieuws is dat ‘Now You See Me 2’ beter is dan zijn voorganger. Onveranderd zijn de groteske goochelacts, vol visuele vondsten en de hang naar oogstrelende magie. Maar waar het in het eerste deel enkel ging om het mysterie, worden de handelingen hier daadwerkelijk gestuurd door de personages. Kortom, ze worden mensen van vlees en bloed. Iedereen heeft daadwerkelijk een rol te vervullen. Bovendien ontstaat er ruimte voor enkele zijplotjes.

De vier hoofdillusionisten en hun leider om wie de film draait, krijgen te maken met de liefde, jaloezie en enkele oude spoken uit het verleden. Die aanpak zorgt ervoor dat je als toeschouwer daadwerkelijk om ze kan geven. De wraakplot – de protagonisten hebben in het voorgaande deel veel vijanden gemaakt  – heeft niet veel om het lijf, vermakelijk is het wel. De krachtmeting tussen de moderne Robin Hoods en de FBI wordt voorts minder breed uitgemeten. Alle goedzakken staan dit keer aan dezelfde kant, waardoor de film effectief aan spanning wint.

Thematisch is ‘Now You See Me 2’ niet minder interessant. Ondanks dat het in de schaduw van het vermaak blijft staan, zijn de dilemma’s over privacy, internetspionage en big data van een hedendaagse relevantie. De strijd van de kleine man tegen de grote, zielloze multinationals vergroot andermaal de betrokkenheid.

Gebleven is de neiging alles te willen uitleggen. De illusies zijn bovendien vooral narratief van aard. Ze staan volledig in dienst van het verhaal. Van werkelijke beeldillusie, door gebruik te maken van hetgeen film kan bieden, is geen sprake. Nu verzanden veel van de visuele foefjes in een snelle montage. Terwijl hoe langzamer, hoe beter de truc. ‘Now You See Me 2’ wil daardoor nooit echt magisch worden. De betrokkenheid bij de personages, het lekkere tempo en het humorvolle enthousiasme maken gelukkig veel goed.

Wouter Los

Bioscooprelease: 9 juni 2016
Digital HD-release: 30 november 2016