Numb (2007)

Regie: Harris Goldberg | 93 minuten | drama, komedie | Acteurs: Matthew Perry, Lynn Collins, Kevin Pollak, Bob Gunton, Helen Shaver, William B. Davis, Mary Steenburgen, Benjamin Ratner, Noah Danby, Monique Ganderton, Mark Acheson, Patricia Harras

Voor ‘Numb’ heeft de veelal van zijn komische rollen (“Friends”) bekende Matthew Perry zijn grapjas en lolbroek uitgetrokken en zich vastgebeten in het neerzetten van een door psychische stoornissen geplaagde dertiger. De rol staat mijlenver af van wat we van Perry gewend zijn, maar – misschien voor sommigen verrassend – hij kan met dit personage ook goed uit de voeten. Perry’s karakter Hudson Milbank leidt aan depersonalisatie. Niets voelt echt voor hem en hij voelt zich alsof hij buiten zichzelf leeft. Hij was al nooit een vrolijke Frans, leeft op de automatische piloot en is volgens zichzelf zijn eigen ergste vijand. Een verkeerd uitpakkende joint lijkt de trigger te zijn: Hudsons grootste angst komt uit: hij wordt gek. Zelf uit dit dal komen lukt hem niet; om zich bezig te houden, kijkt hij de extended versions van een aantal lange speelfilms (‘Lawrence of Arabia’, de ‘Star Wars’ trilogie), bezoekt hij zijn ouders, kijkt 23 uur onafgebroken naar het rustgevende groen op het Golfkanaal en gaat hij fanatiek sporten. Tevergeefs. Omdat hij toch gelukkig wil worden, zoekt hij hulp. De eerste psychiater laat hem lesjes doen als het bijhouden wanneer hij negatieve gedachten heeft (hetgeen een grappige scène oplevert, waarin Hudson druk klikkend op een teller laat zien hoezeer die gedachten hem beheersen). Wanneer deze psychiater in slaap valt tijdens zijn sessies, zoekt Hudson zijn heil in allerlei medicijnen. Ook Hudsons vriend en collega Tom (Kevin Pollak) – ze zijn beide scenarioschrijvers – probeert hem te helpen, maar zonder blijvend resultaat.

De spreekwoordelijke stok achter de deur komt in de vorm van Sara (leuke rol van Lynn Collins), een medewerkster bij de studio waar Tom en Hudson een succesvolle pitch geleverd hebben. Hudson is op slag verliefd en gelukkig is dit wederzijds. Sara heeft ervaring met labiele mannen (haar vorige vriend schoot zichzelf in het bijzijn van zijn ex-vrouw door het hoofd) en toont veel geduld met Hudson, die zich overigens niet helemaal bloot durft te geven bij haar. Letterlijk en figuurlijk, want dit is geen standaard Hollywoodromance waarbij een verliefd koppel meteen met elkaar het bed in duikt. De chemie tussen beide acteurs is sprankelend; maar dat ze alleen maar voor elkaar bestemd zijn komt net niet uit de verf. Toch voelt de kijker met Hudson mee, wanneer zij hem verlaat omdat zijn kleptomanie net een afwijking te veel is. Zijn pogingen haar terug te winnen zijn boeiend genoeg om de kijker te blijven prikkelen.

Schrijver/regisseur Harris Goldberg, eerder verantwoordelijk voor beide scripts van de afgrijselijke ‘Deuce Bigalow’ films en ‘Without a Paddle’ put uit eigen ervaring voor deze film, en verwerkte zijn ondervindingen met de ziekte in een script voor deze film. Dat is te merken want bepaalde scènes komen heel authentiek over. Helemaal geslaagd is ‘Numb’ echter niet: het is te luchthartig voor een pakkend drama en te zwaar voor een luchtige ontspannende film. Een van de grappige elementen in de film is Hudsons cognitieve therapeute Dr. Cheryl Blaine (Mary Steenburgen), die dankzij Hudson in conflict komt met haar beroepsethiek, al past het niet echt bij de sfeer van de film. Goldberg neemt de diverse therapeuten flink op de hak, vast zijn manier om wraak te nemen op zijn hulpverleners. Zo is ‘Numb’ wel de moeite van het kijken waard, zeker als je genoeg hebt van alle clichématig uitgewerkte romantische films, maar zoek je een diepgaand portret van deze psychische stoornis zul je teleurgesteld worden.