O Apóstolo (2012)

Regie: Fernando Cortizo | 80 minuten | animatie, horror | Originele stemmencast: Carlos Blanco, Xosé Manuel Olveira ‘Pico’, Paul Naschy, Jorge Sanz, Celso Bugallo, Geraldine Chaplin, Manuel Manquiña, Luis Tosar, Pedro Alonso, Isabel Blanco, Atilano Franco, Jacobo Rey

De eeuwenoude Galiciaanse legend genaamd  ‘Santa Compaña’ verhaalt over een processie van dode zielen die elke nacht om middernacht plaats zou vinden. Deze processie moet telkens geleid worden door één levende ziel. Regisseur Fernando Cortizo, geboren en getogen in Santiago de Compostella, gebruikt claymation om dit griezelige verhaal naar het beeldscherm te brengen.

‘O Apostólo’ laat ons in de sterke introductie kennismaken met het hoofdpersonage Ramón, een ontsnapte gevangene die op zoek gaat naar een dorpje waar een celgenoot juwelen verstopt zou hebben. Het dorpje ligt volgens de aanwijzingen van zijn medegevangene op de weg naar het bedevaartsoord Santiago de Compostella. Vermomd als pelgrim gaat Ramón op pad. In het dorpje aangekomen lijkt niets echter wat het lijkt en krijgt de film algauw een akelige wending.

Onder de Spaanse acteurs is, naast onder andere Geraldine Chaplin, ook de inmiddels overleden horroracteur Paul Naschy te horen. Postuum komt hij in ‘O Apostólo’ die trouwens ook aan hem is opgedragen, nog éénmaal tot leven. Hij speelt een zwaarlijvige aartsbisschop en doet uitstekend werk. Een mooi moment in de film is wanneer de bisschop in een hotellobby argeloos een magazine optilt en Paul Naschy zelf op de cover staat.

‘O Apostólo’ is eerder een gotische thriller dan een horrorfilm. Echt eng is het namelijk niet, hoewel de sfeer drukkend en constant gespannen is. Qua vorm is Cortizo’s debuut vlekkeloos. Na een productieproces van zeven jaar zien de poppen en decors er fantastisch uit. Cortizo koos ervoor om de acteurs op locatie, buiten de studio, te laten acteren en de bewegingen en expressies van de poppen af te stemmen op de acteurs zelf. Dat zorgt voor een natuurlijke uitstraling van de lichaamstaal van de personages. Dat, in combinatie voor het prachtige camerawerk en de duistere soundtrack (deels gecomponeerd door Philip Glass), maakt van ‘O Apostólo’ een inspirerende en innovatieve animatiefilm.

Minder positief is de vaak dolende en repetitieve plot. De stereotype aartsbisschop verleent hier en daar nog wel het broodnodige comic relief, maar voor de rest zien we eigenlijk vooral een enigmatische opeenvolging van dezelfde scènes. ‘O Apostólo’ heeft veel leuke en verrassende momenten, zoals de lange muzikale interval over de pest die heel mooi in elkaar zit. Maar over het algemeen is de film, zeker na de eerste indruk over de prachtige vormgeving verwerkt te hebben, nogal saai. Dat is jammer, maar Cortizo’s debuut blijft erg veelbelovend. Deze Spaanse regisseur is zeker eentje om in de gaten te houden.

Esca van Blarikom

Bioscooprelease: 23 april 2015
DVD- en blu-ray-release: 21 september 2015