Oblivion (2013)

Regie: Joseph Kosinski | 125 minuten | actie, avontuur, science fiction, thriller | Acteurs: Tom Cruise, Morgan Freeman, Olga Kurylenko, Andrea Riseborough, Nikolaj Coster-Waldau,  Melissa Leo, Zoe Bell, Abigail Lowe, Isabelle Lowe, David Madison, John L. Armijo

‘Oblivion’, een blockbuster met niemand minder dan Tom Cruise en Morgan Freeman in de hoofdrollen, schept op voorhand veel verwachtingen. Na ‘Jack Reacher’ speelt Tom Cruise wederom een stoere man genaamd Jack. Afgezien van ‘Minority Report’ en ‘War of the Worlds’ heeft Cruise science fiction vermeden, het is dus de vraag hoe dit experiment voor hem uitpakt.

Het is 2077, moordlustige alienachtige robots vormen een groot gevaar en de aarde is verlaten. Na een desastreuze aanval van deze robots, ook wel ‘scavs’ genoemd, zijn alle overlevenden gevlucht naar een maan van Jupiter. Maar niet Jack en zijn collega Vika; zij wonen in een futuristische villa in de wolken vlak boven de aarde. Jack is verantwoordelijk voor het oplappen van kapotte ‘drones’, vliegende robots die de scavs onschadelijk moeten maken. Enkele jaren eerder is het geheugen van alle overlevenden verplicht gewist zodat er een frisse start gemaakt kon worden. Toch heeft Jack regelmatig vreemde herinneringen uit een andere tijd. Terwijl Vika zich klaarmaakt om richting Jupiter af te reizen, ontdekt Jack dat niets is wat het lijkt en hij iemand anders is dan hij dacht…

Er is een hoop geld gestopt in ‘Oblivion’ en dat is meteen te zien. De torenhoge productiewaarde zorgt voor haarscherpe en realistische beelden: je zou bijna zeggen dat de Apocalyps echt heeft plaatsgevonden. De technologie uit 2077 is groot en machtig. Dit in combinatie met het geluid van ronkende motoren en vliegensvlugge bewegingen maakt de film vanaf de eerste scène een indrukwekkende belevenis die tot de verbeelding spreekt.

Waar de beelden zo overweldigend zijn (vooral in IMAX), schiet het verhaal van ‘Oblivion’ soms tekort. De Hollywoodclichés vliegen je om de oren, zo wordt er overdreven veel aandacht besteed aan mierzoete romances. De plot kent veel potentie, aangezien deze redelijk origineel en verrassend uit de hoek komt met verschillende twists, maar zo nu en dan komen er wat slordigheden aan het licht. Doordat het einde niet helemaal logisch verloopt lijkt het wat afgeraffeld. Dit is jammer, met wat kleine verbeteringen zou ‘Oblivion’ veel beter kunnen zijn.

Desondanks is ‘Oblivion’ een spannende film en een spektakel om te zien. Liefhebbers van Tom Cruise kunnen hun hart ophalen want hij speelt een voor hem typische persoonlijkheid. Een aanrader voor bioscoopgangers, maar de beste film van het jaar zal ‘Oblivion’ niet worden.

Alexandra Hoff

Bioscooprelease: 11 april 2013
DVD- en blu-ray-release: 14 augustus 2013