October Gale (2014)

Regie: Ruba Nadda | 91 minuten | drama, romantiek, thriller | Acteurs: Patricia Clarkson, Scott Speedman, Tim Roth, Callum Keith Rennie, Dani Kind, Aidan Devine, Billy MacLellan, Eric Murdoch

In het Canadese Ontariomeer liggen vele prachtige eilandjes, sommige bewoond, andere niet. Wat zal het heerlijk zijn om een van die eilandjes voor jezelf te hebben, een plek om samen met je geliefde te ontspannen. Minder idyllisch is het wanneer je daar als weduwe naartoe gaat om het verlies van je overleden echtgenoot te verwerken. Of als je onderweg pech krijgt met je boot, zodat je niet meer terug kunt naar het vasteland. Of wanneer je mobiel geen bereik meer heeft en je niet om hulp kunt bellen, terwijl buiten een storm losbarst. Of wanneer er een gewonde man aanspoelt op het eiland met een stelletje moordenaars in zijn kielzog.

Vergezocht? Bovenstaande onwaarschijnlijkheden vormen de synopsis van ‘October Gale’, een Canadese romantische thriller waarin weduwe Helen zich ontfermt over de aangespoelde jonge Will. Terwijl Helen en Will zich opmaken voor een confrontatie met Wills vijanden, bloeit er iets moois op tussen de twee. Dat Helen qua leeftijd Will’s moeder had kunnen zijn, nemen we maar even voor lief.

Alle goede bedoelingen ten spijt, is ‘October Gale’ een tamelijk slaapverwekkend geval. Dat ligt vooral aan het ongeïnspireerd script, waarin plichtmatige thrillerelementen samengaan met plichtmatige elementen uit de romantische film. De kapotte boot, een telefoon zonder bereik, het gegeven dat Helen een ervaren schutter is. Als het om de romantiek gaat, zien we flashbacks naar een gelukkig huwelijk, veelbetekenende blikken, veelzeggende aanrakingen. Niets nieuws, niets origineels, niets onverwachts. En trager dan traag.

Ondanks de grote namen is ook het acteren niet geweldig. Scott Speedman heeft de torso van een jonge God en hij doet keihard zijn best, maar hij kan in zijn eentje de film niet redden. Tim Roth speelt op de automatische piloot, terwijl Patricia Clarkson oogt alsof ze (terecht) geen idee heeft wat ze op de set heeft te zoeken. Bovendien ziet ze eruit alsof ze ieder moment in slaap kan sukkelen, waarmee ze de gemoedstoestand van de kijker feilloos weerspiegelt. Want ‘October Gale’ is een film die je niet voor je plezier bekijkt, zelfs niet op een stormachtige en verregende oktoberdag. Zelfs niet op een idyllisch eiland.

‘October Gale’ verschijnt donderdag 17 november 2015 op DVD en blu-ray.