Odd Thomas (2013)

Regie: Stephen Sommers  | 100 minuten | thriller | Acteurs: Anton Yelchin, Willem Dafoe, Addison Timlin, Leonor Varela, Patton Oswalt, Ashley Sommers, Matthew Page, Casey Messer, Barney Lanning, Nico Tortorella, Kyle McKeever, Carmen Corley, Maisha Diatta, Gugu Mbatha-Raw, Jack Justice, Robin Lanning, Jesus Mayorga, Shuler Hensley, Talia Lanning, Arnold Vosloo, Morse Bicknell, Laurel Harris, Melissa Ordway

“I see dead people” is door ‘The Sixth Sense’ (1999) inmiddels een klassieke quote in de filmwereld. Dit gegeven is ook het uitgangspunt voor het boek “Odd Thomas”, geschreven door Dean Koontz. Deze bestseller heeft ondertussen al meerdere vervolgen gekregen en heeft, voornamelijk in de VS, een grote fanbase opgebouwd. Mede hierdoor werd het eindelijk tijd voor een verfilming van het eerste deel.

Regisseur Stephen Sommers, bekend van onder andere ’The Mummy’ (1999) en ‘Van Helsing’ (2004), liet de klus van het regisseren van ‘G.I. Joe: Retaliation’ (2013) aan zich voorbijgaan om met ‘Odd Thomas’ aan de slag te kunnen. Zijn passie voor dit project is wel te merken aan zijn innige betrokkenheid; naast het regisseren en produceren is hij ook verantwoordelijk voor het scenario. Na enige postproductionele problemen kan ‘Odd Thomas’ eindelijk worden vertoond aan het filmgaand publiek.

Al zijn hele leven woont Odd Thomas (Anton Yelchin) in Pico Mundo, een klein woestijnstadje in Californië. Op het eerste gezicht lijkt hij zijn leven aardig op orde te hebben; hij is geliefd in zijn baan als kok bij een wegrestaurant en heeft zijn soulmate gevonden in vriendin Stormy (Addison Timlin). Maar naast het kunstig kunnen flippen van hamburgers heeft Odd nog een gave: hij ziet de doden. Al sinds dat hij klein was is dit het geval en ondertussen weet hij hier goed mee om te gaan. Zodoende helpt hij politiecommissaris Wyatt (Willem Dafoe) met het oppakken van moordenaars. Wyatt en Stormy zijn de enige die van zijn gave afweten en wanneer hij van gene zijde signalen krijgt over naderend rampspoed zal hij hun hulp meer dan nodig hebben.

Al vanaf de eerste scène word je binnengetrokken in het merkwaardige bestaan van Odd. Anton Yelchin is perfect gecast en vertolkt Odd op innemende wijze. Ook de wat onbekendere Addison Timlin bezit het benodigde talent om Stormy goed te portretteren. Vooral de dynamiek tussen de twee is erg goed gelukt. Willem Dafoe fungeert in de rol van politiecommissaris Wyatt als een vaderfiguur voor Odd en doet dit met verve.

‘Odd Thomas’ maakt gelukkig niet de klassieke fout van een te langdradig origine verhaal. Alles verloopt in een rap tempo en is goed te volgen. Hierdoor zijn wat leuke elementen van de boeken, zoals de relatie tussen Odd en de geest van Elvis, komen te vervallen. Gelukkig is wel de humoristische, ietwat sarcastische, toon van de boeken nog wel aanwezig in de film.

Op het verhaal en acteren is weinig aan te merken, helaas stelt ‘Odd Thomas’ teleur qua productiewaarde. De special effects lijken nog uit hetzelfde tijdperk te komen als Sommers eerdere film ‘The Mummy’ (1999) en ook de overige aankleding van de film voelt erg Spartaans aan. Mede hierdoor ontstaat het idee dat er naar een zeer geslaagde “pilot” aflevering van een nieuwe televisieserie wordt gekeken in plaats van een avondvullende film.  Postproductionele problemen zullen vermoedelijk ook hier hun parten hebben gespeeld.

Helaas is het Stephen Sommers niet gelukt om van ‘Odd Thomas’ een waar kunststukje te maken, maar de sterke cast en het interessante verhaal maken dit meer dan goed. Hopelijk verloopt de productie van een eventueel vervolg soepeler en krijgt het een verdienstelijker budget, aan het bronmateriaal ligt het in ieder geval niet.

Scott van der Winden

DVD- en blu-ray-release: 28 mei 2014