Office Party – Office Christmas Party (2016)

Recensie Office Party CinemagazineRegie: Josh Gordon, Will Speck | 105 minuten | komedie | Acteurs: Jason Bateman, Olivia Munn, T.J. Miller, Kate McKinnon, Jennifer Aniston, Courtney B. Vance, Jillian Bell, Rob Corddry, Vanessa Bayer, Randall Park, Sam Richardson, Karan Soni, Jamie Chung, Abbey Lee

Wat een vaste rol in een razend populaire komedieserie voor je carrière kan doen, daar weten de sterren uit de hitserie “Friends” alles van. Jennifer Aniston, Courteney Cox, Lisa Kudrow, Matt Le Blanc, Matthew Perry en David Schwimmer werkten voordat de eerste aflevering – ‘The One Where Monica Gets a Roommate’ oftewel ‘The One Where It All Began’, in de VS uitgezonden op 22 september 1994 – allemaal al in de film- en televisiewereld, maar hun carrière en populariteit raakten dankzij het succes van de serie in een stroomversnelling. Na bijna tien jaar kwam er een einde aan ‘Friends’ en begon voor de zes sterren een nieuw hoofdstuk in hun loopbaan. Allemaal boekten ze kleine of grotere succesjes, maar hun status van superster (tegen het einde van de serie kregen alle zes de acteurs per aflevering een miljoen dollar salaris!) raakten ze snel kwijt. Alleen Jennifer Aniston lijkt de ‘post-Friends’-periode aardig te hebben overleefd. Ze verschijnt regelmatig in films – meestal romantische komedies – en hoewel dat geen hoogstaande werkjes zijn scoren ze als een tierelier aan de box office. Soms lijkt het er echter op dat Aniston een bepaalde rol uitsluitend aanneemt omdat ze geld nodig heeft. Rollen in films die je cv niet opkrikken, maar glans ontnemen. ‘The Good Girl’, een van de weinige films met Aniston in de hoofdrol die een ruime voldoende scoort op IMDb, stamt alweer uit 2001. Met ‘Office Party’ (oorspronkelijk uitgebracht als ‘Office Christmas Party’, 2016) maakt ze ook niet bepaald een goede beurt.

Dat ligt overigens niet per se aan Aniston zelf. Het is vooral de film zelf die ons de tenen doet krommen. De feestkomedie, daar moet je natuurlijk van houden. ‘The Hangover’ (2009), ‘Project X’ (2012), ’21 & Over’ (2013) en een hele rits aan ‘American Pie’-spinoffs; als dat jouw ‘ding’ is, dan kun je vast ook lachen om de onderbroekenlol die Josh Gordon en Will Speck (de mannen achter ‘Blades of Glory’, 2007) hun kijkers hier voorschotelen. Het kantoor in Chicago van technologiebedrijf Zenotek loopt niet al te best. Wellicht komt dat doordat manager Clay Vanstone (TJ Miller) er een van het type ‘lang leve de lol’ is. Als zijn bikkelharde zus Carol (Jennifer Aniston), CEO van Zenotek, daar lucht van krijgt, dreigt ze veertig procent van de medewerkers van kantoor Chicago op straat te zetten. En dat zo kort voor kerst! Clay en zijn rechterhand Josh Parker (Jason Bateman, kleurloos als altijd) verzinnen samen met het technische brein van het kantoor, Tracey (Olivia Munn), een plan om het bedrijf van de ondergang te redden. Om een belangrijke geldschieter (Courtney B. Vance) te paaien, nodigen ze hem uit voor een spetterende kerstborrel – of nou ja, zeg maar gerust kerstspektakel, compleet met dj, rendieren, een verdwaalde jezusfiguur, ijssculpturen en de hele rambam. Carol heeft weliswaar nadrukkelijk verboden een kerstborrel te organiseren, maar zij zit het hele weekend in het buitenland…

Je voelt vast al aankomen dat het bedrijfsfeestje compleet uit de hand loopt, met drank, drugs, seks, hoeren en een zwaargewonde potentiële geldschieter. En dat Carol onverwacht toch opduikt, zal ook niet als een verrassing komen. Van originaliteit of onvoorspelbaarheid kan ‘Office Party’ niet worden beticht. Van rake grappen trouwens ook niet, en evenmin van een meeslepend verhaal. Alle verplichte elementen zijn in het flinterdunne plotje gepropt: uit de hand gelopen kantoorromances, verdwenen balen met geld en achtervolgingen met louche Oost-Europese types in de hoofdrol. Drie mensen werkten aan het verhaal, en nog eens drie anderen schreven het scenario, maar geen van allen zag in dat de film te plat voor woorden is. Al die schrijvers dachten waarschijnlijk: ‘we proppen de film vol met niet-grappige nevenpersonages op een bombastisch kerstfeest, zodat niemand in de gaten heeft hoe armoedig het verhaal eigenlijk is. Dan komen we vast ook wel weg met humor van het niveau: met je blote billen op het kopieerapparaat gaan zitten en dan afdrukken maar…!’. Overslaan die hap!

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 8 december 2016
DVD- en blu-ray-release: 29 maart 2017