Oh Baby (2017)

Recensie Oh Baby CinemagazineRegie: Thomas Acda | 96 minuten | komedie | Acteurs: Gijs Naber, Renée Fokker, Sanne Vogel, Hanna van Vliet, Eric van Sauers

In 2015 zetten Thomas Acda en Paul de Munnik na twintig jaar een punt achter hun razend succesvolle cabaret- en muziekduo Acda en De Munnik. Wie denkt dat de heren sindsdien om werk verlegen zitten, heeft het mis. De Munnik bracht sindsdien een muziekalbum uit en toerde langs de Nederlandse theaters met zijn eigen voorstelling. Acda schreef een roman (‘Onderweg met roadie’), schreef liedjes voor de musical ‘De Marathon’, acteerde in verschillende films en series en schittert momenteel voor het eerst in een musical; als Tevje in ‘Fiddler on the Roof’. De artistieke duizendpoot heeft bovendien ambities als regisseur. Na de tv-film ‘Fake’ (2016) is nu de romantische komedie ‘Oh Baby’ (2017) verschenen, Acda’s eerst bioscoopfilm. Dat hij veel mensen kent in de Nederlandse filmwereld, blijkt wel uit het feit dat werkelijk elk rolletje – hoe klein ook – door een bekende acteur gespeeld wordt. Het scenario is van de hand van Nienke Römer, die eerder al het scenario voor de speelfilm ‘Hartenstrijd’ (2016) en afleveringen van onder meer de gevangenisserie ‘Celblok H’ schreef.

In ‘Oh Baby’ zien we Gijs Naber in de rol van liedjesschrijver Ruben, die het leven niet al te serieus neemt, en de liefde al helemaal niet. Hoewel hij zich financieel niet al te veel zorgen lijkt te hoeven maken, droomt hij al jaren van die ene hit waarmee hij zijn naam definitief vestigt. Dat de studiobaas (Kasper van Kooten) onder al zijn zorgvuldig gecomponeerde zielenroerselen een onuitstaanbare beat plakt, doet hem pijn. En terwijl Ruben wat aanmoddert, krijgt hij het vreselijke bericht dat Evelien (Tina de Bruin), de studio-assistente met wie hij een tijdje gescharreld heeft, om het leven is gekomen. Een nóg grotere schok volgt als blijkt dat Ruben de vader is van Eveliens nog geen eenjarige zoontje Oscar. Eveliens jongere zus Lucy (Hanna van Vliet) is halsoverkop uit Australië afgereisd om afscheid te nemen van Evelien. In haar ogen is Ruben, die de zorg over Oscar toegewezen krijgt, te onverantwoordelijk om vader te zijn voor haar neefje. Ze besluit een oogje in het zeil te houden, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Zelf heeft ze namelijk ook het nodige te leren over verantwoordelijkheid, het opvoeden van baby’s, het leven en de liefde.

‘Oh Baby’ pretendeert een frisse romkom te zijn, maar volgt in feite alle gebaande paden van het genre. Bovendien is het gegeven dat een man plotseling in zijn eentje de zorg krijgt over een baby ook niet nieuw (we zagen het vorig jaar bijvoorbeeld nog in de Franse film ‘Demain tout commence’). Dat de film toch iets ‘fris’ over zich heeft, is vooral te danken aan de sprankelende, natuurlijke performance van Hanna van Vliet in de rol van Lucy. In elke scène waarin ze speelt, steelt ze de show. Jammer dat haar chemie met Naber te wensen overlaat. Ook in humor onderscheidt ‘Oh Baby’ zich enigszins van zijn genregenoten. Met name Eric van Sauers, in de rol van Rubens beste vriend Bor, zorgt in zijn zoektocht naar een nieuwe hobby (omdat hij meent slecht te zijn in golfen en dus iets nieuws te moeten vinden) regelmatig voor een glimlach. Jammer genoeg wordt zijn personage verder amper uitgewerkt. Dat geldt eigenlijk voor alle bijrollen. Zonde van al die uitstekende acteurs tot wie Acda zijn beschikking heeft (naast eerder genoemden onder anderen ook Liz Snoijink, Renée Fokker, Sanne Vogel, Yannick van de Velde en Tanja Jess) – met name bij Snoijink en Fokker is het bijna gênant hoe weinig ze te doen krijgen.

Acda heeft zijn film ‘aangekleed’ met droomscènes. Ruben die – compleet met een stoet aan muzikanten en achtergrondzangeressen – schittert in zijn onemanshow; hoe energieker en levendiger het optreden in zijn droom is, hoe zorgelozer hij zich op dat moment voelt. Daarnaast duikt de ‘geestverschijning’ van Evelien een aantal keer op. Trucjes die natuurlijk nauwelijks origineel genoemd kunnen worden, maar niet echt storen. ‘Oh Baby’ is een heel aardige eerste bioscoopfilm voor duizendpoot Thomas Acda. De film is dan misschien niet zo origineel en fris als gehoopt, voor jonge ouders is er een hoop herkenning en dankzij de talentvolle en stralende Hanna van Vliet en de luchtige humor kijkt deze romkom prettig weg.

Bioscooprelease: 9 november 2017
DVD-release: 21 maart 2018