Oh, Deer! (2009)

Regie: Arne Toonen | 12 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Pierre Bokma, Juda Goslinga, Monic Hendrickx, René van ’t Hof, Tom Jansen, Eva van de Wijdeven

‘Oh, Deer’ is typisch een voorbeeld van op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn, met alle gevolgen van dien. Een koppel van stand gaat in het bos op jacht en komt er aantal figuren tegen die al dan niet gerechtvaardigd door de natuur dwalen. De vrouw strubbelt aanvankelijk tegen en mompelt “moet dit nou echt”? De eerste schietlessen vlotten ook niet echt en terwijl ze kibbelend verder trekken blijkt dat ze niet alleen zijn. Een ijverige boswachter ruikt stropers en twee louche figuren proberen een lijk te dumpen. In hun zoektocht naar wild belanden Monic en Laurens in hun eigen ‘Deliverance’ waaruit nog maar eens blijkt wie het sterke geslacht is.

Het gegeven van deze kortfilm is niet erg origineel. Zo werd het gesodemieter met een lijk al dikwijls voorgedaan in andere films evenals de opeenstapeling van misverstanden. Toch ademt alles aan ‘Oh, Deer’ een prettig gestoord sfeertje uit. Zwarte humor is hier het sleutelwoord en die zit wel degelijk snor. Regisseur Arne Toonen verveelt nergens met zijn verhaal  en de personages zijn lekker hilarisch. Vooral de boswachter blijkt een leperd. Of wat de denken van een gangster die oog heeft voor de schoonheid van de ongerepte natuur? In de loop van de film komen we er trouwens ook nog achter waar die leuke woordspeling in de titel voor staat. Blijf vooral kijken tot na de aftiteling voor een leuk slot.

Jochem Geelen