Olaf’s Frozen Adventure (2017)

Recensie Olaf's Frozen Adventure CinemagazineRegie: Kevin Deters, Stevie Wermers | 21 minuten | animatie, avontuur, komedie, korte film, familie, fantasie, musical | Originele stemmencast: Josh Gad, Kristen Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff, Ashley Silverman, Margaux Calla Susi, Cassidy May Benullo

Oei, oei, oei. In de geschiedenis van de Pixar/Disney short heeft een film het nog niet vaak zo erg te verduren gehad als ‘Olaf’s Frozen Adventure’, de Disney-animatieshort die in de bioscoop voorafgaand aan het Pixar-pareltje ‘Coco’ vertoond wordt. Toegegeven: het filmpje is met een speelduur van dik twintig minuten echt wel te lang voor een voorfilmpje, maar ‘Olaf’s Frozen Adventure’ verdient het niet om zó afgekraakt te worden.

Arendelle, de laatste dagen voor kerstmis. Het is de eerste keer dat Anna en Elsa weer samen kerst kunnen vieren sinds de poorten weer open zijn gegaan na de gebeurtenissen in ‘Frozen’ (2013). De dames hebben kosten noch moeite gespaard om er een groots feest van te maken en net als vroeger, wat Elsa zich nog goed kan herinneren, worden de festiviteiten aangekondigd door het luiden van de Yule bel. Olaf de sneeuwpop is door het dolle heen en kan niet wachten om zijn ‘SURPRISE’ te laten schallen. Na diverse valse starts is het eindelijk zover. Wat Anna en Elsa echter niet weten is dat de inwoners van Arendelle helemaal geen behoefte hebben aan een koninklijk feestmaal, zij zijn zelf veel te druk met hun eigen traditionele kerstactiviteiten. Als Olaf dat merkt, is hij in de eerste plaats teleurgesteld om zichzelf, maar al snel ziet hij dat Anna en Elsa worstelen met het feit dat zij als gezin géén eigen kersttraditie hebben. Samen met Sven, Kristoffs rendier, gaat Olaf op zoek naar de beste kersttraditie, zodat koningin Elsa en prinses Anna zich deze kunnen toe eigenen. Zijn goedbedoelde missie ontaardt natuurlijk al gauw in een rampzalig avontuur…

De oudere animatieliefhebbers zullen de spanningsboog te slap vinden en het verhaal veel te oppervlakkig, maar ‘Olaf’s Frozen Adventure’ is puur vermaak voor de jongste ‘Frozen’-fans. Alle geliefde personages maken hun opwachting, met een glanzende hoofdrol voor de misschien wel liefste sneeuwpop in de filmgeschiedenis. Er is slapstick in overvloed, de animaties zijn prachtig, de liedjes op geen enkele wijze memorabel, maar wedden dat je kleine ‘Frozen’ fan zit te stuiteren op de stoel bij de aanblik van het koninkrijk in kerstsfeer? Het is volkomen te begrijpen waarom mensen teleurgesteld zijn na deze film, maar eigenlijk kun je Disney uitsluitend slechte filmmarketing of -timing verwijten, niet het maken van een slechte film. Was ‘Olaf’s Frozen Adventure’ als standalone film uitgekomen, rechtstreeks op DVD, blu-ray of een VOD-aanbieder, dan was men veel milder geweest voor deze film. Overigens was de film in Engeland te zien als double bill met ‘Frozen’, die voor de gelegenheid een re-release kreeg. Ook beter.

Bioscooprelease: 29 november 2017