Old Boy – Oldeuboi (2003)

Regie: Park Chan-wook | 120 minuten | actie, thriller | Acteurs: Min-sik Choi, Ji-tae Yoo, Hye-jung Gang, Dae-han Chi, Dal-su Oh, Byoung-ok Kim

Hoofdfiguur Dae-su Oh is een man van het type underdog, voor wie je direct sympathie opvat. Ondanks dat het naarmate het verhaal vordert duidelijk wordt dat hij in zijn leven een waslijst van mensen heeft beledigd en gekrenkt. Min-sik Choi laat in de rol van Dae-su het hele scala aan emoties zien dat voorbijtrekt als een mens in eenzaamheid zijn leven overdenkt. Een normaal mens zou onder die omstandigheden natuurlijk gek worden. Maar degene die Dae-su heeft opgesloten, heeft er baat bij dat dit niet gebeurt. Daarom krijgt Dae-su zonder het te weten medicijnen toegediend, en komt hij als een ogenschijnlijk redelijk normaal functionerend mens weer vrij uit zijn gevangenschap. Maar wat hem onderscheidt van zijn omgeving is dat hij alles wat hij liefhad kwijt is geraakt en daarom nog maar één doel heeft: wraak. Een moordmachine is geboren. Choi moest wekenlang trainen en heel wat kilos verliezen om de rol van Dae-su te kunnen vertolken. Hij deed ook zelf al het stuntwerk.

Regisseur Chan-wook Park, die ooit afstudeerde in filosofie en daarna het filmvak in rolde, debuteerde in 1992 met ‘The Moon is. The Suns Dream’. Hij kreeg bekendheid met een film die in 2001 werd ingezonden voor het Filmfestival van Berlijn, ‘JSA: Joint Security Area’, een thriller die zich afspeelt in het grensgebied tussen Noord-Korea en Parks thuisland Zuid-Korea. Voor ‘Old Boy’ ontving Park dit jaar de Grote Juryprijs op het Filmfestival van Cannes.

Wat vooral opvalt aan ‘Old Boy’ is de schijnbare achteloosheid waarmee gruwelijkheden en geweld in beeld worden gebracht. Dit wordt nog eens benadrukt door het gebruik van klassieke muziek in scènes waarbij het bloed bijna van het scherm afspat. Hoe extremer het geweld, hoe overweldigender de begeleidende muziek.

‘Old Boy’ is het soort film dat van de eerste tot de laatste minuut boeit. Regisseur Chan-wook Park overdondert de kijker met beelden van extreem geweld die worden afgewisseld met momenten van bezinning. Maar tijd om echt bij te komen is er niet, want de hoofdfiguur Dae-su belandt van de ene uiterst onaangename situatie in de andere. De vaart zit er gedurende de gehele film goed in, zonder dat het verhaal oppervlakkig aandoet. Een knappe prestatie van zowel de regisseur als de acteurs.

Saskia Blokker