Oldboy (2013)

Regie: Spike Lee | 104 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Sharlto Copley, Samuel L. Jackson, Michael Imperioli, Pom Klementieff, James Ransone, Max Casella, Linda Emond, Elvis Nolasco, Rami Malek, Lance Reddick, Hannah Ware, Richard Portnow, Hannah Simone

In hetzelfde jaar dat de Zuid-Koreaanse regisseur Chan-wook Park zijn langverwachte Hollywood-debuut maakte met ‘Stoker’, verschijnt er een remake van zijn meest bekende werk: ‘Oldeuboi’. Zoals de meeste films heeft deze een lange ontwikkelingsfase meegemaakt. Op een gegeven moment zou deze zelfs worden geregisseerd worden door Steven Spielberg met Will Smith in de hoofdrol.

Uiteindelijk nam regisseur Spike Lee de taak op zich om deze remake te rechtvaardigen. Een benoeming die ook goedkeuring kreeg van Chan-wook Park, een zelfbenoemde fan van de ietwat controversiële regisseur. Al snel overtuigde Lee Josh Brolin om de hoofdrol te spelen en hem zodoende te helpen met het draaien van de ondertussen welbekende “Spike Lee Joint”.

Het is 1993. Reclamejongen Joe Doucett (Josh Brolin) is gescheiden en houdt wel van de nodige hoeveelheid alcohol. Hoe meer je Joe leert kennen, des te minder je hem mag. De arrogantie druipt er vanaf en voor zijn jonge dochter heeft hij geen tijd. Kort gezegd; het is een klootzak.

Nadat hij het binnenhalen van een klant totaal heeft verprutst zet hij het op een zuipen. Met een aardige kater wordt hij de volgende dag wakker in een nagemaakte hotelkamer, een kamer waar hij kennelijk zonder reden of uitleg gevangen wordt gehouden. Na twintig (!) lange jaren wordt hij net zo plotseling vrijgelaten als dat hij werd vastgezet. Vanaf hier begint zijn heftige zoektocht naar het wie en vooral het waarom.

‘Oldeuboi’ geldt als een moderne klassieker van de Zuid-Koreaanse cinema en dus werd er met wantrouwen gereageerd op de aankondiging van deze Amerikaanse remake. Deze remake moet volgens Spike Lee worden gezien als een herinterpretatie van het origineel, dat op zijn beurt is gebaseerd op de manga strip met dezelfde naam.

Alhoewel het niet zo abstract is als het grensverleggende origineel is ‘Oldboy’ minder mainstream dan de gemiddelde Hollywoodfilm. In grote lijnen is het verhaal hetzelfde maar Spike Lee heeft een aantal merkbare veranderingen toegepast die de film soms ten goede komen. Zoals het goed in beeld brengen van Joe’s jarenlange hotelverblijf en de “dumpling” jacht. De beruchte vechtscène van het origineel is hier op passende wijze omgezet en de -ietwat aangepaste- schokkende climax maakt eveneens zijn opwachting.

De acteerprestaties zijn  over het algemeen prima. Vooral Josh Brolin als Joe en Elizabeth Olsen als Marie spelen hun rollen met verve. Degene die hier het meest teleurstelt is Sharlto Copley met zijn cartooneske vertolking van de antagonist Adrian Pryce. Deze komt minder dreigend over dan zou moeten.

‘Oldboy’ heeft er ook last van dat het meer vragen oproept dan dat het antwoorden geeft. Vanaf het moment dat Joe de man ontmoet die verantwoordelijk is voor zijn gevangenneming zakt de plot een beetje in. Vooral de zoektocht naar het waarom is te uitgerekt en zorgt voor inkakmomentjes..

Het is zeker niet de slaafse of onterende remake waar fans bang voor waren maar ‘Oldboy’ zal wellicht fans van het origineel niet bekoren. De fraaie cinematografie en toffe actiescènes maakt ‘Oldboy’ de moeite waard maar de plot laat op momenten te wensen over. Het is zeker niet de sterkste “joint” van Spike Lee,  maar desondanks een aardige poging om dit verhaal toegankelijker te maken voor een groter publiek.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 28 november 2013
DVD- en blu-ray-release: 5 juni 2014