On attend (2016)

Recensie On attend CinemagazineRegie: Dimitri Sterkens | 12 minuten | korte film, drama | Acteurs: Jennifer Heylen, Alain Van Goethem, Joy Coene, Pierre Delagrange

Nóg een film over de vluchtelingenproblematiek? Dat dacht filmmaker Dimitri Sterkens zelf ook, toen hem voor zijn afstudeeropdracht voor het RITCS in Brussel werd gevraagd een film over het thema vluchtelingen te maken. Hij kleedde voor zichzelf het thema uit tot op het naakte bot en kwam tot de conclusie dat het voornamelijk gaat om het verlangen naar een thuis en de grenzen die dat belemmeren.

Die gedachtegang resulteerde uiteindelijk in ‘On attend’. Hierin benadert Sterkens het universele verhaal van een vluchtelinge op abstracte wijze. We zien een donkere ruimte, waarin met strepen de route is bepaald. Een meisje wandelt deze route, tot ze bij een grensbeambte komt, die haar om haar papieren vraagt, haar naam en doel van het bezoek. Elke keer wordt haar identiteitsbewijs nat omdat ze onder een koude douche moet. En vervolgens loopt de inkt van het stempel in haar paspoort uit, zodat ze weer geweigerd wordt.

Sterkens weet de wanhoop en de onmacht van het Afrikaanse meisje, Camille Boro (knap neergezet door debuterende Jennifer Heylen), goed te vangen. Tegelijkertijd maakt hij een duidelijk statement door het verhaal zo abstract te verfilmen: dit gaat voor héél veel vluchtelingen op. Wel voelt het verhaal door de lengte van 12 minuten iets te uitgerekt, het gaat maar door terwijl het punt allang duidelijk is. Desalniettemin is ‘On attend’ wel een originele toevoeging aan de films over dit nog altijd nijpende onderwerp.

DVD- en blu-ray-release: 17 oktober 2017 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #23 – De Beste Vlaamse Kortfilms)