On Falling (2024)

Recensie On Falling CinemagazineRegie: Laura Carreira | 105 minuten | drama | Acteurs: Joana Santos, Inês Vaz, Piotr Sikora, Neil Leiper, Jake McGarry, Itxaso Moreno, Leah MacRae, Billy Mack, Deborah Arnott, Paul Donnelly, Ola Forman, Ross Ian-Martin, Daniel McGuire, Liam Nelson, Helen Robinson, Robert Rutonic

Men zegt vaak dat er twee opties zijn: je leeft om te werken of je werkt om te leven, maar in ‘On Falling’ zien we een derde categorie: levenloos werken. De Portugese migrant Aurora werkt in Schotland als orderpicker in een groot distributiecentrum van een online webshop, waar het leven uit haar wordt gezogen dankzij het monotone werk. Dag in dag uit is ze ’s ochtends de zon voor, en ’s avonds te laat klaar voor daglicht. In het kunstlicht van het magazijn is het eenzaam en hard werken. Duurt het te lang en kun je een product niet vinden, dan klinkt er een piepend alarm vanuit je terminal. Opschieten! Er moeten dildo’s bezorgd worden. Ontsnappen is lastig, zeker als het magere loon ook nog eens voor financiële problemen zorgt.

De naam Aurora betekent zonsopgang, naar de Romeinse godin Aurora, maar er is weinig zonlicht te bekennen in het leven van Aurora. Ze straalt bepaald niet, haar grijze leven is zelfs behoorlijk terug te zien in haar grauwe uitstraling. Toch doet de naam Aurora vermoeden dat hier een stralende persoonlijkheid achter zit. En dat is de filosofie van de gehele film. Wie Aurora is, sijpelt regelmatig door de rigide structuren van het mensonterende werk. Daardoor is ‘On Falling’ subtieler dan een Ken Loach-film (de film is wel geproduceerd door de productiemaatschappij van Ken Loach), maar zeker niet minder hartverscheurend.

Hoewel de uitzichtloze situatie kan overslaan op de kijker, zijn er altijd enkele bakens van hoop aanwezig: een nieuwe huisgenoot, een nieuwe kans om uit het drijfzand te raken. Aurora is een sympathiek personage dat je dan ook het beste gunt. Des te absurder hoe de mede-loonslaven met elkaar omgaan: afstandelijk en bot en soms allebei tegelijk. Sowieso zit de film vol met (licht) absurde (zwart-)komische momenten, die de kritiek op het neoliberaal kapitalisme – maar ook de kritiek dat de winsten van bedrijven zoals Amazon meer naar aandeelhouders gaan dan naar werknemers zoals Aurora – verfijnd weten over te brengen.

Uiteindelijk zorgt deze systeemkritiek mede voor een geslaagd langspeelfilmdebuut van regisseur Laura Carreira. Daarbij komt ook nog eens dat deze klein aanvoelende arthousefilm een aangenaam tempo heeft. Met een personage met wie je makkelijk meeleeft, is ‘On Falling’ een film die voor velen herkenbaar is en voor velen het angstbeeld representeert, van wat het betekent om levenloos te werken.

Ian van Asch

Waardering: 4

Speciale vertoning: IFFR 2025
Bioscooprelease: 27 maart 2025