On the Beach at Night Alone – Bamui haebyun-eoseo honja (2017)

Recensie On the Beach at Night Alone CinemagazineRegie: Hong Sang-soo | 101 minuten | drama | Acteurs: Kim Min-hee, Seo Young-hwa, Kwon Hae-hyo, Jeong Jae-young

De Zuid-Koreaanse Young-hee is na een stukgelopen verhouding met een bekende regisseur zoekende naar zingeving en een nieuw toekomstperspectief. Die reis, zowel letterlijk als metaforisch, begint in het Duitse Hamburg, ver weg van huis en haard. Hoewel de liefde tussen de jonge vrouw en haar oudere minnaar oprecht leek te zijn, heeft ze altijd twijfels over zijn toewijding gevoeld. Volledige overgave heeft ze nooit ervaren. Toch heeft ze ergens het gevoel dat de man zomaar in Duitsland kan opduiken. Om haar de eeuwige liefde te verklaren. Maar is ze dan zelf wel klaar om zich voor altijd aan hem te binden?

Ze bespreekt dit alles met een landgenote. De vrouw, al wat ouder, is eveneens haar thuisland ontvlucht. Om een vastgelopen huwelijk ditmaal. Wat hun onderlinge relatie precies is, wordt niet helemaal duidelijk. Maar dat ze elkaar nodig hebben, om hun eenzaamheid te verdrijven, wel. Maar al snel beseft Young-hee, in het dagelijks leven werkzaam als actrice, dat dit leven ook niet perfect is. Dat de andere vrouw haar verlangens tegenover het andere geslacht ergens diep tussen de spelonken van het onderbewustzijn heeft weggestopt, is voor haar niet de oplossing. De toekomst is een ongeschreven blad, wie weet wat of wie er nog op haar pad komt. Absolute vrijheid, ook in seksuele zin, is alles wat ze wil. Onafhankelijk en geëmancipeerd probeert de actrice haar weg naar geluk te vervolgen.

Maar de honger blijft. In het ontwijken van een vaststaande toekomst zijn alle wegen opengesteld. De zoektocht naar een beter leven wordt daardoor een oneindige queeste die altijd met twijfel gepaard zal gaan. Het Hamburger decor, vol melancholische filmmuziek, conformeert zich aan die uitzichtloze troosteloosheid. Dat komt mede doordat het decor precies dat is: een achtergrond. De camera is grotendeels stilstaand, waardoor alle aandacht naar de vele dialogen wordt getrokken. Geheel betekenisloos zijn die achtergronden echter niet. Naast onbeweeglijkheid, tonen ze ook de kille winterkou van de Noord-Duitse havenstad. Het moge duidelijk zijn: Young-hee is in haar onbeperkte vrijheid vastgevroren.

Dan, na pakweg een half uur, verschuift het decor van Duitsland naar het Zuid-Koreaanse badplaatsje Gangneung. In het eerstvolgende shot zit Young-hee in een verder lege bioscoopzaal. Waar heeft ze net naar gekeken? Zomaar een film? Een film van haar oud-lief, de regisseur? Of heeft ze hetzelfde gezien als de toeschouwer net gedaan heeft wellicht, als reflectie op haar eigen leven? Als een film in film, waarbij de scheidingswand met de werkelijkheid als vanzelf aan de dunne kant is. Want het zal geen toeval zijn dat Min-hee Kim, de actrice die Young-hee speelt, in het echt een schijnbaar veelbesproken relatie heeft gehad met de regisseur van ‘On the Beach at Night Alone’, Hong Sang-soo.

Hoewel het Zuid-Koreaanse decor warmer van kleur is, blijft de gevoelige zoektocht van Young-hee even stroperig. Als ze de verlaten bioscoop uitkomt, treft ze mensen waarvan ze niet wist dat ze die eerder ontmoet heeft. De onthechting is compleet. Haar levensdilemma’s zijn altijd en overal. Locatie en tijd zijn ondergeschikt. Liefde, en het verlangen naar, is niet berust op ratio. Het is universeel, moeilijk grijpbaar maar altijd sluimerend aanwezig. Het leven zit zo vol beproevingen, maar uiteindelijk zijn ze niet alleen aan Young-hee voorbehouden. Vroeg of laat krijgt iedereen er mee te maken.

Wouter Los

Bioscooprelease: 20 december 2018