On the Other Side – S one strane (2016)

Recensie On the Other Side CinemagazineRegie: Zrinko Ogresta | 85 minuten | drama | Acteurs: Ksenija Marinkovic, Lazar Ristovski, Tihana Lazovic, Robert Budak, Toni Sestan, Tena Jeic Gajski, Vinko Kraljevic, Ivan Brkic, Alen Liveric, Mate Gulin, Iskra Jirsak, Ivana Legati, Marija Tadic, Ljerka Margitic Miholjevic, Mira Bosanac, Filip Rados, Marica Vidusic, Niko Pavlovic, Stanka Gjuric

Geduld is een schone zaak. Dat blijkt maar weer uit de Kroatische speelfilm ‘On the Other Side’. Geduld, omdat dit drama gruwelijk traag op gang komt. Geduld, omdat we maar niet begrijpen waarom hoofdpersoon Vesna nooit helemaal in beeld komt. Altijd zit er een gordijn, struik, raam of iets anders tussen ons en de al wat oudere verpleeghulp. Alsof er tussen haar en de wereld een doorzichtige muur staat, zij aan de ene kant en wij aan de andere.

Dat laatste klopt ook wel, al komen we daar dus niet meteen achter. In eerste instantie lijken Vesna en haar gezin (volwassen zoon en dochter, vader is spoorloos) gewone levens te leiden. Moeder en zoon werken, dochter solliciteert. Maar schijnt bedriegt. De spoorloze vader draagt een naam waar iedereen van terugschrikt. Vanwege die naam vindt de dochter geen baan, is de zoon constant tegendraads en leeft het gezin in een benauwend isolement in de grote stad Zagreb. Maar dan, op een doodgewone dag, krijgt Vesna een telefoontje. Aan de andere kant van de lijn is de vader.

In ‘On the Other Side’ zien we hoezeer misdaden ingrijpen op de omgeving van de misdadiger. De opbouw van de film zorgt ervoor dat we het gezin uiteindelijk met heel andere ogen gaan bekijken. Waar we in het begin een stelletje chagrijnen zien, begrijpen we pas later hoezeer dit gezin is getroffen door het verleden. Hoewel Vesna en haar kinderen niets hebben misdaan, worden ze door een hardvochtige maatschappij veroordeelt tot een levenslang isolement. En dat schrijnt.

Naarmate de film vordert leren we steeds meer kennen over het verleden van het gezin en wordt het allemaal aangrijpender en aangrijpender en aangrijpender. ‘On the Other Side’ heeft bovendien nog een nare wending in petto. Dit alles zorgt ervoor dat het drama langzaam onder je huid kruipt en daar nog een tijdje blijft zitten. Hoewel deze film zeker niet uitblinkt in acteren, visuals of andere filmische elementen, zorgt het script ervoor dat we ‘On the Other Side’ niet snel gaan vergeten. Een film over daders en slachtoffers, oude en nieuwe buren, het verleden en het lot. Zware kost, maar de moeite absoluut waard.

Bioscooprelease: 19 januari 2017
VOD: 19 januari 2017