On the Rocks (2020)

Recensie On the Rocks CinemagazineRegie: Sofia Coppola | 96 minuten | avontuur, komedie | Acteurs: Bill Murray, Rashida Jones, Marlon Wayans, Jenny Slate, Jessica Henwick, Barbara Bain, Nadia Dajani, Musto Pelinkovicci, Jules Willcox, Alexandra Mary Reimer, Evangeline Young, Ximena Lamadrid, Grayson Eddey, Mike Keller, Chase Sui Wonders, Cliff Samara

‘On the Rocks’ gaat over Laura (Rashida Jones), een gefrustreerde schrijfster die in New York woont samen met haar man Dean (Marlon Wayans) en haar twee energieke dochters. Ze hebben een gezond huwelijk, maar toch is Laura bang dat het op het punt staat af te brokkelen. Dean maakt lange dagen bij zijn bedrijf en maakt constant werkafspraken buiten de stad, waardoor Laura vermoedt dat hij zijn interesse in hun huwelijk verliest. Wanneer Laura de toilettas van een van Deans vrouwelijke collega’s in zijn bagage ontdekt, raakt ze ervan overtuigd dar hij een affaire heeft. Laura vertrouwt haar angsten toe aan haar vader Felix (Bill Murray), een rijke kunsthandelaar die het er meteen mee eens is dat Dean zijn dochter aan het bedriegen is. Felix staat erop dat zij hem gezamenlijk zullen gaan bespioneren, om zo zijn potentiële verhouding te bevestigen. En zo volgen vader en dochter de nietsvermoedende Dean door de hele stad, wat misschien ook een manier biedt om hun eigen band te versterken.

Ze is regisseur, actrice en de dochter van de beroemde filmmaker Francis Ford Coppola. Al op een jonge leeftijd werd Soffia Coppola in de filmwereld geïntroduceerd, waar ze later net zoals haar vader haar roeping zou vinden. In de loop der jaren heeft ze zich ontwikkeld tot een onafhankelijke en stijlvolle regisseur, en een meester van stille gevoelens als eenzaamheid en melancholie. Met ‘On the Rocks’ slaat zij echter een totaal andere richting in.

De langverwachte hereniging van Soffia Coppola en Bill Murray – na ‘Lost in Translation’ uit 2003, waar Coppola een Oscar voor kreeg en Murray een nominatie – is helaas niet zo geslaagd als zijn voorganger. ‘On the Rocks’, een luchtige vader-dochter-komedie, is zonder twijfel Coppola’s lichtste werk tot op heden. De film is charmant en geestig, maar Coppola daagt zichzelf nauwelijks uit met deze New Yorkse komedie. De film mist de emotie en diepte die ‘Lost in Translation’ zo goed maakte en is in dat opzicht een lichte teleurstelling. Coppola heeft meer in haar mars.

Toch is ‘On the Rocks’ onder geen enkel beding een slechte film. Dit valt voor een groot deel te wijten aan de moeiteloze charme van Bill Murray. Zijn rol als de sardonische, doch lieflijke Felix zou door niemand anders kunnen worden gespeeld. Felix had gemakkelijk een vervelende, oude botterik kunnen zijn, maar Murray injecteert een mate van charisma in deze rol waardoor Felix zijn tekortkomingen nooit irriteren. Murrays chemie met hoofdrolspeelster Rashida Jones is eveneens geslaagd. Het paar is volkomen geloofwaardig als vader en dochter. Gaandeweg leer je als kijker steeds meer over hun gecompliceerde relatie, wat uiteindelijk leidt tot een prachtige scène met het tweetal. Het is op dat moment dat je je realiseert dat ‘On the Rocks’ eigenlijk niet over het huwelijk van Laura en Dean had moeten gaan, maar juist over de band tussen Laura en Felix.

Len Karstens

Bioscooprelease: 2 oktober 2020
VOD-release: 23 oktober 2020 (Apple TV+)