Once in a Lifetime (2006)

Regie: John Dower, Paul Crowder | 97 minuten | documentaire, sport | Met: Marv Albert, Carlos Alberto, Franz Beckenbauer, Giorgio Chinaglia, Johan Cruyff, Matt Dillon, Ahmet Ertegun, Mia Hamm, Steve Hunt, Mario Mariani, Rodney Marsh, Shep Messing, Pelé,  Steve Ross, Werner Roth, Bobby Smith, Clive Toye, Dennis Tueart

‘Once in a Lifetime: The Extraordinary Story of the New York Cosmos’ is de titel van een documentaire over de opkomst en ondergang van een sterrenteam. Steve Ross, eigenaar van multinational Warner Communications, koopt voor veel geld wat later blijkt niets meer of minder dan een voetbaldroom. Of het nu om de aanschaf van sterspelers als Pelé, Beckenbauer of Chinaglia gaat of de bouw van een stadion, geld speelt geen rol. De documentaire daarentegen is vrij sober. Niet spraakmakende interviews worden afgewisseld met niet spectaculaire sportfragmenten.

Blijkbaar is er niet veel beeldmateriaal van de New York Cosmos zelf voorhanden. Zo zien we van Pelé meer van zijn optreden in de nationale kleuren van Brazilië dan in de clubkleuren van de New York Cosmos. Dit is één van de gemiste kansen want als kijker wil je juist daarvan beelden zien. Wat betreft de interviews is bekend dat Pelé een bedrag van $ 100.000,00 vroeg voor het geven van een interview. Zijn afwezigheid is hiermee verklaard, maar van zijn overige teamgenoten komt slechts een select groepje aan het woord. Wederom een gemis want veel sterren hebben daar in de nadagen van hun carrière gespeeld. Zo missen we Johan Neeskens, maar zien we wel even Johan Cruyff aan het woord. Al speelde hij niet voor de New York Cosmos, maar juist voor de Los Angeles Aztecs. De kwaliteit van de interviews wordt naarmate de documentaire vordert van een bedenkelijk niveau.

Meerdere personen claimen de credits voor successen en schuiven elkaar de debacles in de schoenen. Vooral Chinaglia krijgt het zwaar te verduren. Helemaal wrang omdat hij sportief gezien juist voor de grootste successen heeft gezorgd. Misschien hadden de makers zich maar beter kunnen laten inspireren door Steve Ross. Immers alles is te koop, ook succes. Wellicht waren de gevraagde dollars van Pelé een goede investering geweest. Nu schiet de documentaire op meerdere fronten zijn doel voorbij.

Lodi Meijer