Once Upon a Halloween (2005)

Regie: onbekend | 53 minuten | animatie, familie

Het was eens… Halloween 2005. En de grote geliefde Disneystudios besloten om een speciale Halloween DVD uit te brengen, met de slechtste schurken uit de Disney-geschiedenis samen in de hoofdrol. Leuk, dachten de kindertjes, alle schurken samen in één verhaal, dat wordt spannend! Maar de DVD bleek meer een ’trick’ dan een ’treat’ en hield niet vol tot middernacht.

Het verhaal begint veelbelovend, met hoe kan het ook anders, een boek en het alombekende, “Once upon a…” (“Er was eens”). Daarna wordt de kijker meegesleept naar de diepste, meest duistere kerkers van het kasteel van Sneeuwwitje, onder genot van een dreigend gedichtje, en maakt men kennis met de snode plannen van de boze heks. Helaas beslaan computergeanimeerde beelden de helft van het beeld en later de rest, en zal men alleen maar schaduwen zien van de koningin van het kwaad.

Wat volgt, allemaal clips en scènes van verschillende oude en nieuwe Disneyfilms en een rijmende toverketel die het aan elkaar praat. Disney maakt het zichzelf wel erg makkelijk door oude films te recyclen en er een slap verhaaltje (voorzien van een overduidelijk, niet te missende moraal) omheen te brouwen. Zeker als de totale lengte van de film nog geen uur is en de gestolen fragmenten ruim 48 minuten duren.

De (net te lang durende) fragmenten zelf zijn natuurlijk wel erg leuk, smaken naar meer: naar het kijken van de complete originele film. Wat natuurlijk een goede zet is van Disney, zo worden meer films verkocht en zeker zo rond de aankomende decemberperiode. Jammer dat ze daar zon film oftewel compilatie-promo-DVD voor moeten gebruiken.

Het slot, na zo’n drie kwartier fragmenten kijken, komt plotseling, maar niet onverwacht en is ook weinig verrassend. Men krijgt het lot van de boze heks niet te zien, maar wordt wel getrakteerd op een extra samenraapsel van stukjes film doorspekt met de zoete moraal die men gewend is van Disneyfilms. Gepresenteerd door, daar is hij weer, de dichtende toverketel.

Deze Halloween weet Disney niet te betoveren met haar anders zo goede animatiefilms. De studio’s hadden er meer uit kunnen halen met een (goed) verhaal, maar dat is niet gebeurd.

Tessa Obbens