Onder de tafel (2008)

Regie: Sacha Polak | 38 minuten | drama, korte film | Acteurs: Jochum ten Haaf, Hans Dagelet, Pauline Greidanus, David Ziegler, Hymke Meijer, Karin Schaap, Maartje Remmers, Anne Lamsvelt, Susan Radder

Wat zou jij doen als de vader die altijd voor je gezorgd heeft en aan wie je fijne jeugdherinneringen hebt ervoor kiest het leven te leiden van een alcoholist? In ‘Onder de tafel’ is hoofdpersoon Jacob al jaren geleden geconfronteerd met deze keuze. Zijn zus, die op het punt staat naar Hong Kong te vertrekken, bezoekt de jonge leraar op zijn werk en vraagt hem vader Kees op te halen van de kliniek. Met frisse tegenzin haalt Jacob Kees op. Kees is dermate aangetast door de alcohol dat hij zijn zoon niet meer herkent. Ondanks het feit dat Jacob hiervoor gewaarschuwd is door de verpleegkundige, komt dit toch als een schok.

Om zijn vaders geheugen te prikkelen heeft hij een bungalow geboekt in het park waar zij als familie twintig jaar geleden een leuke vakantie hebben doorgebracht. Maar Kees herkent de plek niet, en Jacob blijft hij stug ‘dokter’ noemen. Jacob probeert van alles om met zijn vader te communiceren, maar als de twee op een fietstochtje even pauzeren in een cafetaria en Kees toch weer aan het drinken slaat, is dat voor Jacob de spreekwoordelijke druppel. Hij besluit dat hij zijn vader toch niet kan genezen en geeft hem dan maar wat hij wil: drank, liters drank. Voor de gezelligheid drinkt hij maar mee en dan blijkt dat de alcohol een verbroederende eigenschap heeft; het stelt vader en zoon in staat met elkaar te communiceren.

Hans Dagelet speelt op overtuigende wijze de rol van de aan het syndroom van Korsakov lijdende Kees. Soms is hij helder, vaak is hij warrig, maar altijd intens. Een enkele keer is hij ook leuk, zoals de opmerking over de Mount Everest. Jochum ten Haaf weet goed de met zijn gevoelens worstelende Jacob neer te zetten. Je leeft onherroepelijk met hem mee.

‘Onder de tafel’ is geen vrolijke film, dat mag duidelijk zijn. Het eind, dat onvermijdelijk lijkt, stemt treurig. De film is hier en daar wat traag, ondanks de korte speelduur lijkt er te weinig verhaal te zijn voor het vullen van de minuten. Toch maakt regisseur Sacha Polak een hele behoorlijke indruk met haar film, die opgenomen werd in het programma One Night Stand.