One Day – Egy nap (2018)

Recensie One Day CinemagazineRegie: Zsófia Szilágyi | 99 minuten | drama | Acteurs: Zsófia Szamosi, Leó Füredi, Ambrus Barcza, Zorka Varga-Blaskó, Márk Gárdos, Annamária Láng, Éva Vándor, Károly Hajduk

De Hongaarse film ‘One Day’ (‘Egy nap’) speelt zich in zo’n 36 uur af: een dag waarin het leven van hoofdrolspeelster Anna een andere wending zou kunnen krijgen, als ze het maar niet zo druk zou hebben…

Anna is moeder van drie kinderen, een peuter (m), een kleuter (v) en een zoon in de bovenbouw van de basisschool. Haar man wordt opgeslokt door zijn werk als advocaat, het appartement is klein en vol en er mankeert van alles aan en op haar werk heeft ze net aangegeven dat ze wel meer wil werken. Het gezin kan het extra geld goed gebruiken, want de bank doet ook lastig met betrekking tot de hypotheek. Anna is zo’n typisch voorbeeld van een persoon die geleefd wordt; het spaarzame moment dat ze op het balkon een sigaretje kan roken, wordt bijvoorbeeld alweer onderbroken door een om aandacht vragend kind.

‘One Day’ is een aaneenschakeling van alledaagse gebeurtenissen. Kinderen gaan in bad, de vaatwasser wordt uitgeruimd, de kinderen moeten gehaald en gebracht worden naar school, opvang, balletles en er is een uitvoering op school. Tussendoor moeten er boodschappen gehaald worden, waarbij er niet te veel geld uitgegeven mag worden. Natuurlijk wordt er ook nog iemand ziek en zit het verkeer niet mee. We volgen Anna op de voet en leven met haar mee als ze op straat uitgescholden wordt – terwijl ze toch echt verkeerd geparkeerd heeft. Klinkt dat saai? Niets is minder waar: ondanks de banaliteiten op het scherm blijf je geboeid kijken. Dat ligt voor een groot deel aan de hyperrealistische weergave van de gebeurtenissen in de film. Het acteerwerk is erg overtuigend, wat vooral opvalt bij de kinderen, bij wie je nergens het idee hebt dat ze doen alsof.

De extra dimensie zit ‘m in het feit dat we weten dat Anna het idee heeft dat haar man vreemd gaat. Of dat zo is, laat debuterend filmregisseur Zsófia Szilágyi in het midden, maar dat een dergelijke gedachtegang aan je vreet, zonder dat je daar eigenlijk tijd voor hebt om aan te denken, is duidelijk. De filmmaakster geeft dit geheim overigens langzaam prijs, want ze start haar film met een gesprek tussen Anna’s echtgenoot en de vermeende ‘andere’ vrouw, waarna Anna samen met die vrouw op pad gaat. Het blijft even onduidelijk wat precies de relatie tussen de vrouwen is.

Hoewel ‘One Day’ geen uniek verhaal vertelt, maakt de realistische weergave, in combinatie met het oog voor detail van de filmmaakster, de kleine vertederende momenten en het verrassende eind, het tot een aanrader.

Bioscooprelease: 20 augustus 2020