One for the Money (2012)

Regie: Julie Anne Robinson | 91 minuten | actie, thriller, komedie, misdaad | Acteurs: Katherine Heigl, Jason O’Mara, John Leguizamo, Daniel Sunjata, Debbie Reynolds, Sherri Shepherd, Patrick Fischler, Ana Reeder, Debra Monk, Leonardo Nam, Nate Mooney, Jake Andolina, Gavin-Keith Umeh, Adam Paul, Danny Mastrogiorgio, Jack Erdiem, Brenna Roth, Michael Laurence, Alexis Treadwell Murray, Lisa Ann Goldsmith, Jackson Nunn, Jarrod DiGiorgi, Jeffrey Jones, Michelle Herforth

Stephanie Plum is toch wel een van de meest geliefde, en ook de bekendste, vrouwelijke premiejagers die er op de fictieve aardbol rondloopt. Het personage werd in de jaren negentig door bestsellerauteur Janet Evanovich bedacht en is sindsdien de ster in bijna twintig romans (“Explosive Eighteen” kwam eind 2011 uit). In “One for the Money”, dat in 1994 voor het eerst over de toonbank ging, maken we kennis met haar.

Een verfilming hing al snel in de lucht. De rechten voor ‘One for the Money’ waren al verkocht voor het boek überhaupt in de winkels lag. Regelmatig werden er namen geopperd voor de hoofdrol; Evanovich’ fans en de schrijfster zelf ook, zagen het liefst Sandra Bullock in de huid kruipen van hun favoriete heldin. Ook Jennifer Lopez werd getipt, evenals Reese Witherspoon. Maar toen producent Gary Lucchesi Katherine Heigl op de set van ‘The Ugly Truth’ het eerste boek gaf, was Heigl verkocht. En dat gold eveneens voor de schrijfster, die Heigl in de rol van stuntelende premiejaagster helemaal voor zich zag (overigens heeft Evanovich verder niets te maken gehad met de verfilming). Heigls kenmerkende blonde lokken werden ingeruild voor een donkere pruik, en haar garderobe is een stuk vrouwelijker. Helemaal ‘Stephanie’ is Katherine Heigl niet geworden, maar ze doet haar stinkende best om in de goede richting te komen.

Stephanie is alleenstaand, ergens in de dertig. Ze was ooit een blauwe maandag getrouwd, maar schuift nu regelmatig aan voor de onvolprezen kookkunsten van haar moeder. De goedbedoelde adviezen over haar leven en de ongewenste koppelpraktijken van ma-lief neemt ze maar op de koop toe. Stephanie woont in Jersey, in de wijk The Burg, waar iedereen elkaar kent. Toch heeft ze tot nu toe voor haar ouders verborgen weten te houden dat ze geen baan meer heeft (ze was lingerie-inkoper bij een groot warenhuis, een baan die veel minder glamoureus is dan het klinkt), maar nu haar financiële problemen toch wel heel nijpend worden, moet ze met de billen bloot. Op aanraden van haar vader gaat ze langs bij haar neef Vinnie, die een borgstellingskantoor heeft. De archieffunctie, waar pa Plum over gehoord had, is echter al ingevuld, maar Conny, Vinnie’s secretaresse, heeft een beter idee om Stephanies geldzorgen op te lossen: als ze nu even Morelli, een agent die voortvluchtig is en gezocht wordt voor moord, opspoort, kan ze maar liefst tienduizend dollar opstrijken. Vinnie is minder enthousiast zijn nichtje aan te nemen en geeft haar een week de kans zich te bewijzen. En laat Morelli nu net een oude bekende zijn van Stephanie…

‘One for the Money’ is, net als het boek, een vreemde mix van thriller en komedie. Julie Anne Robinson houdt de toon altijd luchtig, zelfs wanneer er mensen opgeblazen of mishandeld worden is er ruimte voor een grap. Dat pakt, helaas voor haar en de kijker, in de boeken beter uit dan in de film. Stephanie heeft het talent zich in de nesten te werken, maar altijd weet ze zich – met meer geluk dan wijsheid – uit de meest bizarre (en vaak levensgevaarlijke) situaties te redden. De bijpersonages, zeker die later in de boekenserie een vaste kern rondom de premiejaagster vormen, zijn bijzonder in al hun eigenaardigheden. Stephanie’s absurde oma Mazur, met verve neergezet door Debbie Reynolds, is altijd goed voor een brede glimlach, maar ook haar confrontaties met Ranger (een mysterieuze Rambo-achtige man die Stephanie geheel ‘onbaatzuchtig’ helpt, hier vertolkt door Daniel Sunjata) en de woest aantrekkelijke Morelli (Jason O’Mara) zijn vaak hilarisch en hebben een sexy ondertoon. En alleen al vanwege Sherri Shepherds vertolking van prostituee-met- maatje-50 Lula zou je wensen dat ‘One for the Money’ niet de laatste in de reeks is. De dialogen, die in de boeken om van te smullen zijn, komen op het witte doek wat minder goed uit de verf. Dat er net zoveel gaten in de plot te vinden zijn als in de schietkaart na Stephanies eerste oefenronde met een écht pistool, is vreemd genoeg niet eens zo storend, de film kijkt makkelijk weg, maar ontstijgt het niveau van een gemiddelde tv-aflevering nauwelijks. De acteerprestaties zijn dus gemiddeld net voldoende, de setting is daarentegen spot-on. ‘One for the Money’ is geen actiefilm die je continu op het puntje van je stoel laat zitten, de toon is af en toe iets te uitleggerig, maar daardoor hebben de personages wel wat meer achtergrond.

Voor een ontspannend avondje is ‘One for the Money’, ondanks de kritiekpunten, best een goede keuze. Het is luchtig vermaak, de film neemt zichzelf niet serieus en er valt genoeg te lachen. Liefhebbers van de boeken mogen deze film sowieso niet missen.

Bioscooprelease: 26 april 2012
DVD-release: 12 juli 2012