One Hundred Mornings (2009)

Regie: Conor Horgan | 85 minuten | drama | Acteurs: Ciarán McMenamin, Alex Reid, Rory Keenan, Kelly Campbell, Paul Ronan, Robert O’Mahoney

Het einde der tijden blijft een dankbaar onderwerp voor talloze films. En terecht. Het levert een hoop stof op voor een geslaagde vertelling, want wat zou jij doen als de wereld op houdt te bestaan? Als je niets meer te verliezen hebt, waarom zou je je dan nog aan morele codes houden? Als het einde nabij is, kun je doen wat je wilt zonder de consequenties te dragen. Wie maakt je immers nog wat?

‘One Hundred Mornings’ speelt zich af op het platteland van Ierland. De aarde heeft met een ramp te kampen. Grote steden zijn tot oorlogsgebieden verworden en de mensheid is ten einde raad en vervalt in dierlijk gedrag. In een rustiek huisje aan een meer proberen twee koppels er maar het beste van te maken. De groep houdt zich afzijdig van de stadsmensen en probeert zich in leven te houden. Dat valt niet mee. De muren komen op hen af en gebrek aan contact met de buitenwereld brengt hun in een isolement. Als er onderlinge wrijvingen ontstaan, verslechteren de relaties. Met alle gevolgen van dien…

Dat ‘One Hundred Mornings’ een bijzonder karig budget had, wordt al snel duidelijk. Niet op een hinderlijke manier overigens. De film speelt zich af in dezelfde omgeving, special effects zijn afwezig en bekende koppen zul je ook niet in deze film zien. Dat doet niets af van het feit dat deze low-budgetfilm erg goed in elkaar steekt. De cast is erg op dreef en zet aansprekende (en inleefbare) personages neer. Regisseur Conor Horgan weet met beperkte middelen het maximale resultaat te behalen. Hij maakt gebruik van het fraaie Ierse landschap en ook zijn camerastandpunten zijn inventief gebruikt. De film ziet er verzorgd uit.

De vragen die ‘One Hundred Mornings’ oproept zijn prikkelend. Wat zou jij doen als je je geliefde niet meer kunt vertrouwen en er geen eten meer is? Deze film gaat over normale mensen in abnormale omstandigheden. Horgan kiest voor realisme in plaats van spektakel en dat levert een beklemmende en intieme film op.

‘One Hundred Mornings’ verschijnt vrijdag 9 maart 2012 op DVD.