One Night in Miami… (2020)

Recensie One Night in Miami... CinemagazineRegie: Regina King | 114 minuten | drama | Acteurs: Kingsley Ben-Adir, Eli Goree, Aldis Hodge, Leslie Odom Jr., Lance Reddick, Christian Magby, Joaquina Kalukango, Nicolette Robinson, Michael Imperioli, Lawrence Gilliard Jr., Derek Roberts, Beau Bridges, Emily Bridges, Amondre D. Jackson, Jerome A. Wilson, Hunter Burke, Robert Stevens Wayne, Randall Newsome, Matt Fowler, Chris Game, Christopher Gorham, Alan Wells, Jeremy Pope

In ‘One Night in Miami…’ ontmoeten vier Afro-Amerikaanse iconen elkaar in een hotel in Miami. In die stad bokst op 25 februari 1964 de jonge Cassius Clay zich naar de wereldtitel in het zwaargewicht. Na afloop van de match neemt hij zijn beroemde vrienden Sam Cooke (zanger) en Jim Brown (NFL) mee naar een shabby hotelletje om daar zogenaamd de overwinning te vieren. Maar in de hotelkamer wacht een andere gezamenlijke vriend op hen: de activist Malcolm X, een man die strijdt voor de rechten van de donkere Amerikanen en tussen de bedrijven door moslim is geworden. Een man die niet heel erg van feesten houdt.

In de hotelkamer raken de vier met elkaar in discussie over de Afro-Amerikaanse zaak. Malcolm X heeft Cassius Clay – de latere Mohammed Ali – al bijna zover gekregen dat hij zich bekeert tot de islam. Maar de andere vrienden moeten weinig van Malcolms activisme weten. Cooke gelooft meer in de emancipatie van donkere Amerikanen door te streven naar economische gelijkheid. Jim Brown is de man die vooral observeert en de juiste vragen stelt, de antwoorden boeien hem wat minder.

Klinkt dit saai? Vergeet het maar. ‘One Night in Miami…’ is een heerlijke verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Kemp Powers uit 2013. Voor een mooie toneelverfilming zijn maar twee zaken van belang: knetterende dialogen en een mooi stel acteurs. ‘One Night in Miami…’ heeft beide. De verbale bokswedstrijden tussen Cooke en Malcolm X zijn van hoog niveau, Ali zorgt voor een beetje humor en relativering, Brown is de man van de verrassende observaties en de gortdroge humor. Dit alles gespeeld door vier klasse-acteurs, waarbij Kingsley Ben-Adir (Malcolm X) en Aldis Hodge (Jim Brown) de show stelen.

Om de film aantrekkelijk te maken voor mensen die minder van de dialogen zijn, maken we tussen de gesprekken door wat uitstapjes. De film begint al met een paar vette boksscènes, een concertscène met Cook en een pijnlijk uitstapje van Brown naar een rijke blanke zuiderling. Halverwege verlaten we de hotelkamer om wat verfrissingen te scoren en zien we in een flashback een bijzonder optreden van Cooke.

Maar uiteindelijk zullen we ‘One Night in Miami…’ vooral herinneren als een vermakelijke, intelligente en prikkelende krachtmeting tussen verschillende manieren van denken. De perfecte film voor iedereen die nuance prefereert boven polemiek.