One Piece Film 10: Strong World (2009)

Regie: Munehisa Sakai | 113 minuten | actie, animatie, fantasie | Originele stemmencast: Hiroaki Hirata, Carli Mosier, Yûichi Nagashima, Kazuya Nakai, Akemi Okamura, Ikue Ootani, Naoto Takenaka, Mayumi Tanaka, Kappei Yamaguchi, Yuriko Yamaguchi, Kazuki Yao

De ‘One Piece’ serie is erg populair in Japan. ‘One Piece Film 10: Strong World’ is alweer de tiende film rond de populaire manga van Eiichiro Oda. Nieuwkomers zullen overdonderd worden door de vage plot, chaotische personages en het warrig vertelde verhaal. Trouwe fans zullen smullen van deze tiende prima film. Of je nu wel of geen voorkennis hebt maakt niet uit om van de spetterende actiescènes en fraaie animatie te genieten. De handgetekende animatie barst van het karakter. Verwacht geen sober getekende personages, maar extravagante figuurtjes met bizarre kledij en onmogelijke kapsels. En zo hoort het ook!

In ‘One Piece Film 10: Strong World’ moet de One Piece crew het opnemen tegen een heuse piraat. Deze Gold Lion Shiki wil de wereld veroveren en in zijn uppie regeren. Dat willen meer schurken, maar de gouden le

euw beschikt over bijzondere krachten. Zo kan hij de zwaartekracht besturen. Erg handig bij het uitvoeren van snode plannen.   Deze film draait om de episch in beeld gebrachte knokpartijen. Die mogen er zeker zijn! De vloeiende animatie en de bijzondere personages – let ook op de indrukwekkend getekende fabeldieren – geven een adrenalineboost die je bij vlagen kan overweldigen. Het spektakel wordt trefzeker in beeld gebracht en je zou willen dat de actie langer zou duren. Er wordt echter ook stilgestaan bij karakteruitdieping. Als je niet bekend bent met de personages, die al in negen andere films te zien waren, is die uitwerking te vlak. Trouwe fans die al bekend zijn met de cast zullen de subtiele uitdieping zeker waarderen. Vergelijk het met een soap waar elke dag wel iets gebeurt met de cast. De vorming van hun karakters gaat gestaag en zal trouwe volgelingen zeker opvallen, terwijl de leek geen verschil ziet. Qua humor valt de film een beetje tegen. Eerdere delen waren geestiger. Dit deel leunt vooral op actie.