One Piece Film 2: Adventure of Spiral Island – One piece: Nejimaki shima no bôken (2001)

Regie: Atsuji Shimizu | 53 minuten | animatie, avontuur, komedie, fantasie | Originele stemmencast: Akemi Okamura, Hiroaki Hirata, Kappei Yamaguchi, Kazuya Nakai, Mayumi Tanaka, Akiko Yajima, Hideyuki Tanaka, Isamu Tanonaka, Ken’yû Horiuchi, Takeshi Aono, Tesshô Genda, Sumi Shimamoto, Daisuke Gôri, Hisayoshi Suganuma, Megumi Hayashibara, Osamu Ryutani, Tetsu Inada, Yukiko Ueno

De Japanse tekenaar Eiichiro Oda heeft het goed voor elkaar. De auteur heeft goud in handen met zijn ‘One Piece’ franchise, want de voor puberjongens bedachte serie doet het erg goed in Japan. De reeks heeft in een hele zwik videogames geresulteerd en ook in anime-vorm scoren de stripverhalen goed. Hoewel ‘One Piece’ alweer vijftien jaar bestaat is de populariteit ervan nog steeds niet tanende. Vandaar weer een nieuwe film. Enter ‘One Piece Film 2: Adventure Of Spiral Island’.

In ‘One Piece Film 2: Adventure Of Spiral Island’ draait het om de bemanning van het piratenschip ‘Vogue Merry’. Deze vreemde, vrolijke bende is altijd op zoek naar schatten. Ditmaal heeft de club een andere missie, namelijk het tegenhouden van een gedwongen huwelijk. De mooie Nami moet noodgedwongen naar het altaar, maar haar vrienden laten dat niet toe en willen haar bevrijden. Daarnaast wil de bemanning ook nog een schat stelen: de diamanten klok.

Het verhaal heeft nog een paar zijplotjes. Altijd aardig, maar het zorgt er wel voor dat ‘One Piece Film 2: Adventure Of Spiral Island’ een propvolle film is geworden, want een speelduur van 53 minuten is vrij beperkt voor een breed uitwaaierend verhaal. Maar de fan van deze franchise zal dat juist als iets positiefs ervaren. ‘One Piece’ is nu eenmaal chaotisch en druk. De ongecompliceerde lol met een vleugje melodrama heeft deze reeks groot gemaakt.

De animatie ziet er verzorgd uit. De personages zien er fantasievol uit en het felle kleurgebruik geeft de film een eigen smoel. Je wordt er vrolijk van. Door de vele plotwendingen verliest de film nergens vaart en zul je je een moment vervelen. Nieuwkomers kunnen beter eerst de manga lezen, want de karakteruitdieping is vrij nihil. Fans van de strips kunnen hun hart ophalen, want hun helden zijn op overtuigende wijze naar het witte doek gebracht. De stemmencast is ook dik in orde. Aanrader voor de fans!

‘One Piece Film 2: Adventure of Spiral Island’ verschijnt maandag 14 mei 2012 op DVD.