One Piece Film 4: The Dead End Adventure – One piece: Dead end no bôken (2003)

Regie: Kônosuke Uda | 95 minuten | animatie, actie, avontuur, komedie, fantasie | Originele stemmencast: Hiroaki Hirata, Shûichi Ikeda, Tarô Ishida, Mitsuru Miyamoto, Ichirô Nagai, Kazuya Nakai, Akemi Okamura, Ikue Ootani, Miki Sakai, Mayumi Tanaka, Kappei Yamaguchi, Yuriko Yamaguchi

De ‘One Piece’ franchise is hot, dus daarom wordt het ijzer gesmeed nu het heet is. De een na de andere film wordt op dvd en blu-ray uitgebracht. Het lijkt erop alsof heel Japan massaal aan het tekenen is geslagen om de deadlines te halen. Elke maand komen er twee films rond Luffy & co uit. Hoe gaat het gezegde ook alweer… Iets met kwaliteit boven kwantiteit?

In ‘One Piece Film 4’ draait het om Luffy en zijn bemanning. De piratenbende is platzak en hard aan geld toe. Terwijl ze in een bar aan het brainstormen zijn, denkt Nami dat ze de oplossing voor het financiële situatie heeft: meedoen aan de ‘Dead End’! Dit is een wedstrijd waarmee veel poen binnen te harken is. Niet zonder gevaar uiteraard. Ondertussen heeft de club een ontmoeting met Kapitein Gasparde. Laten we het erop houden dat dit personage geen vriend van de bemanning is…

Gezien de hoeveelheid films die rond ‘One Piece’ worden uitgebracht, kun je denken dat dit overkill is en dat dit ten koste van de kwaliteit gaat. Gelukkig is dat niet het geval. Deze films zijn al een tijdje uit in Japan. Elk jaar verschijnt er – traditiegetrouw – een anime rond Luffy & co in de bios. Vanwege de trouwe fanschare wordt er door de makers een strakke kwaliteitscontrole gehanteerd. De films zien er verzorgd uit en bevatten een goede balans tussen humor, actie en melodrama. Deel vier is daarop geen uitzondering.

De introductie van Kapitein Gasparde is erg vermakelijk. Het bizar ontworpen personage – gigantisch breed lichaam met enorm klein hoofd – spreekt tot de verbeelding en is een aansprekende schurk. Het gevecht tussen Luffy en de Kapitein is het hoogtepunt van de film. De dynamisch gefilmde schermutseling wordt goed in beeld gebracht. Fans zullen smullen van de confrontatie en de fantasievolle schurk. Nieuwkomers zullen moeten wennen aan de chaotische, hysterische en schreeuwerige stijl van ‘One Piece 4’. Dat was bij de vorige delen zo en nu dus ook weer.

‘One Piece Film 4: The Dead End Adventure’ verschijnt dinsdag 7 augustus 2012 op DVD en blu-ray.