One Piece Film 5: The Curse of the Sacred Sword-One piece: Norowareta seiken (2004)

Regie: Kazuhisa Takenouchi | 95 minuten | animatie, actie, avontuur, komedie, fantasie | Originele stemmencast: Hiroaki Hirata, Kazuya Nakai, Ikue Ootani, Mayumi Tanaka, Kappei Yamaguchi, Yuriko Yamaguchi, Takeshi Aono, Masami Hisamoto, Shidô Nakamura, Akemi Okamura, Seiji Sasaki, Hiroki Uchi, Ryôka Yuzuki

Fans van de ‘One Piece’ franchise kunnen hun lol op met ‘One Piece Film 5’. In dit deel wordt namelijk heel wat afgeknokt. Altijd leuk, want de vechtscènes worden strak in beeld gebracht, zijn onvoorspelbaar en tarten de grenzen van de logica (en zwaartekracht). Alles wat niet in het echte leven kan, gebeurt in deze cartoon. Het medium wordt ten volste benut dus.

In ‘One Piece Film 5’ meert de piratenbende onder leiding van Luffy aan bij het eiland Aska. Crewlid Nami vertelt dat er op deze plek een legendarische sabel moet liggen. Het zwaard van de zeven sterren zou op Aska liggen en de gebruiker zou een enorme macht kunnen vergaren als ze dit kleinood te pakken kan krijgen. Eens in de honderd jaar verschijnt een mysterieuze maan boven het eiland en die versterkt de kracht van het wapen. Na dit verhaal keert de bemanning terug naar het schip, maar dan blijkt ineens dat Zoro is verdwenen. Hij is van onschatbare waarde voor het team, dus zijn kameraden gaan hem zoeken.

Zoro is een interessant personage en het is tof dat dit deel vooral om hem draait. Zijn traumatische verleden en indrukwekkende gevechtskunsten komen ruimschoots aan bod. Er wordt dan ook heel wat afgeknokt en dat is absoluut geen straf om te zien. De animatie is van een hoog niveau. ‘One Piece Film 5-  en de voorganger – zijn zonder twijfel de best geanimeerde delen uit de serie. De fantasievolle manier waarop de bikkelharde gevechten in beeld worden gebracht, vormen het hoogtepunt van deze vermakelijke serie. Ledematen maken onnatuurlijke bewegingen en de snelheid waarmee de confrontaties worden gepresenteerd zijn adembenemend. Dit is geen statisch schouwspel, maar een opwindende ADHD-vechtfilm.

Ook de typische humor van de serie is goed vertegenwoordigd. Overdreven gezichtsanimaties en slapstickmomenten: alles waar fans om smeken zit in ‘One Piece Film 5’. Aanrader voor de fans. Nieuwkomers kunnen beter eerst de tekenfilmserie gaan bekijken, voordat ze zich aan deze films wagen. Er wordt namelijk veel verwezen naar gebeurtenissen in de show.

‘One Piece Film 5: The Curse of the Sacred Sword’ verschijnt dinsdag 7 augustus 2012 op DVD en blu-ray.