One Piece Film: Red (2022)

Recensie One Piece Film: Red CinemagazineRegie: Gorô Taniguchi | 115 minuten | animatie, actie | Originele stemmencast: Mayumi Tanaka, Kazuya Nakai, Akemi Okamura, Kappei Yamaguchi, Hiroaki Hirata, Ikue Ôtani, Yuriko Yamaguchi, Kazuki Yao, Chô, Katsutoshi Houki, Kaori Nazuka, Ado, Kenjirô Tsuda, Shûichi Ikeda, Chise Niitsu

“As long as I sing, everyone will be peaceful and happy.” Dat is het motto van Uta, het hoofdpersonage van de nieuwste One Piece anime-film. Deze snelle en bomvolle anime-film gaat over een personage dat naar vrede streeft in een gewelddadige wereld vol piraten. Een prachtig sentiment dat de film echter beter had kunnen verwerken.
‘One Piece Film: Red’ is de vijftiende film die zich baseert op de populaire Japanse anime-serie One Piece. Zowel de serie als het stripboek zijn wereldwijd steeds populairder en worden gezien als één van ‘The Big Three’ van de Japanse anime. Hoewel de filmadaptaties vaak veel minder bekeken worden, heeft ‘One Piece Film: Red’ het erg goed gedaan bij de box-office. Men was enthousiast over het muzikale element in de film en hij bleef lang op nummer 1 in Japan waardoor het één van de meest opbrengende Japanse films is geworden. De film is veel geprezen op gebied van animatie en muziek en staat bekend om het feit dat de originele auteur van het One Piece-stripboek veel inspraak had in het verhaal en de productie. Nu blijft de vraag of het succes van de film slechts te danken is aan het grote succes van het stripboek, of dat de film ook goed op eigen benen kan staan?

De film volgt Monkey D. Luffy, een piraat die met zijn bemanning de zeeën op is gegaan om de legendarische One Piece te vinden, een schat gezocht door alle piraten in de wereld. Luffy stopt op een eiland waar een concert gaande is met de wereldberoemde zangeres Uta. Dit blijkt een jeugdvriendin van Luffy te zijn. Maar Uta heeft zich tegen de piraten gekeerd en probeert hardhandig een nieuw tijdperk te vormen: terwijl Luffy een trotse en avontuurlijke piraat is geworden. Het leidt tot een epische confrontatie.
De film is een chaotische mix van grote, epische momenten en een hectische vertelling die zijn eigen boodschap niet altijd even goed weet te verduidelijken. Hoewel er zeker goed geschreven scènes zijn, wordt het verhaal overschaduwd door het razendsnelle tempo van het verhaal en een overvloed aan personages die slechts bekend zijn voor de fans van de serie. Hierdoor voelt de film onsamenhangend en worden potentiële emotionele hoogtepuntjes te snel afgebroken. De momenten waarop de film ademruimte krijgt om een boodschap achter te laten, tonen echter dat er wel degelijk een sterk idee achter deze film zit.

Uta is een interessant personage en wordt met deze film geïntroduceerd in het verhaal: de perfecte kans om voor nieuwe kijkers aan te haken en voor de film om op eigen benen te staan. Maar haar potentie als karakter wordt niet volledig benut. Haar idealen zijn boeiend, maar haar verhaal is te gecompliceerd, net als haar krachten en de rol die ze speelt in dit verhaal. Toch lijken de emotionele hoogtepunten van de film vanuit dit karakter te komen.

Visueel is ‘One Piece Film: Red’ indrukwekkend, maar niet altijd op een positieve manier. De film experimenteert met 3D-animatie, wat in sommige scènes goed werkt, maar vaak ten koste gaat van de bekende, vloeiende animatiestijl van de serie. Dit zorgt ervoor dat bepaalde scènes rommelig en inconsistent aanvoelen. Dat draagt bij aan de hectische ervaring. Met het musicalelement in een anime-film had de muziek van de film een unieke ervaring kunnen zijn, maar de nummers voelen vaak repetitief en soms zelfs een beetje misplaatst. Hoewel sommige nummers goed binnen de stijl van de anime passen en kwalitatief goed zijn, komt de muziek soms geforceerd over en onderbreekt het de flow van het verhaal.

‘One Piece Film: Red’ is een visueel en auditief spektakel, maar verliest zichzelf in de chaos van een overvol verhaal. Hoewel de film enkele emotioneel indrukwekkende momenten heeft, kan hij niet volledig op eigen benen staan zonder de context van de One Piece-serie. De film had een duidelijkere focus op de boodschap en het karakter van Uta kunnen leggen en laat daardoor heel wat kansen liggen.

Joshua de Groot

Waardering: 2

Bioscooprelease: 8 september 2022