Only (2019)

Recensie Only CinemagazineRegie: Takashi Doscher | 97 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Freida Pinto, Leslie Odom Jr., Chandler Riggs, Jayson Warner Smith, Joshua Mikel, Mark Ashworth, Tia Hendricks, Noor Naghmi, Maggie Parto, Nicholas Anthony Reid, Charles Lawlor

Over een perfecte timing gesproken! ‘Only’ verschijnt op DVD en blu-ray tijdens de coronacrisis. Het maakt deze thriller, waarin een vreemd virus de gemoederen flink bezig houdt, lekker actueel. Ook het gegeven dat bepaalde bevolkingsgroepen gevoeliger zijn voor dit fenomeen komt dichtbij de werkelijkheid. Terwijl het coronavirus vooral bedreigend is voor ouderen en mensen met een slechte gezondheid, is het virus in ‘Only’ vooral gevaarlijk voor vrouwen.

In ‘Only’ zie je een heftige variant van het coronavirus dood en verderf zaaien. Een komeet is verantwoordelijk voor het ontstaan van een vreemde ziekte die fataal is voor de vrouwelijke bevolking. Een jong stel (gespeeld door Freida Pinto en Leslie Odom Jr.) verstopt zich in huis. Niet alleen om haar veiligheid te kunnen garanderen, maar ook om kwaadwillende criminelen buiten de deur te houden. Dat kan niet lang goed gaan en op den duur zal het duo hun veilige haven moeten verlaten en de buitenwereld trotseren.

Regisseur Takashi Doscher ‘boft’ met de huidige situatie, omdat zijn film nu extra inleefbaar is. Zelfisolatie is iets waarin iedereen zich wel kan herkennen. Ook onderlinge irritaties, omdat je continu op elkaars lip zit, zijn herkenbare situatie waar echtelieden, koppels en geliefden dagelijks mee te maken hebben. Helaas is dat niet genoeg om deze film als must-see te kwalificeren. Daarvoor is het tempo te laag.

Doscher wil een spannende science fiction-film met een beklemmend melodrama combineren en daar schuurt het. De beslommeringen tussen het stel zijn te stroperig en het scifi-deel beklijft niet wegens het te karige budget. Ook de talloze flashbacks halen de vaart uit deze film. ‘Only’ is zeker niet slecht, maar met een hoger budget en een betere cast had hier meer ingezeten. Het acteerwerk is niet slecht, maar de personages blijven te vlak. Met een meer ervaren cast had dit euvel opgevangen kunnen worden. Wat rest is een aardig relatiedrama met een lichte scifi-toets.

DVD- en blu-ray-release: 12 juni 2020