Only You (2018)

Recensie Only You Cinemagazine Regie: Harry Wootliff | 119 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Laia Costa, Josh O’Connor, Stuart Martin, Natalie Arle-Toyne, Isabelle Barth, Tam Dean Burn, Daniel Campbell, Joe Cassidy, Gregor Firth, Robbie Hutton, Robin Laing, Orion Lee, James McElvar, Lisa McGrillis, Sarkis Ninos, Kevin O’Loughlin, Bobby Rainsbury, Kirsty Strain, Anita Vettesse, Peter Wight

Ross en Rachel in “Friends”, Julien Janvier en Sophie Kowalsky in ‘Jeux d’Enfants’, Sheldon en Amy in “The Big Bang Theory”, Ennis Del Mar en Jack Twist in ‘Brokeback Mountain’: er zijn talloze voorbeelden uit films en tv-series te noemen van mensen die als liefdeskoppel voor elkaar gemáákt zijn. Voegt een nieuw verhaal dan wel nog iets toe aan de onuitputtelijke lijst van ware liefdes? In het geval van ‘Only You’ (2018) van de Britse Harry Wootliff (v), luidt het antwoord een volmondig “Ja”. En dat terwijl ‘Only You’ niet eens vrij van cliché’s is. De meet-cute tussen hoofdpersonen Elena (Laia Costa) en Jake (Josh O’Connor) is bijvoorbeeld wanneer de twee in de vroege uurtjes van 1 januari kibbelen om een taxi. Uiteindelijk besluit het stel samen de taxi te delen en de vonk slaat over. Wat dan wel weer grappig is, is dat die vonk eigenlijk buiten beeld overslaat. Nadat Elena Jake’s aanbod met haar mee te lopen naar huis, afslaat, zien we hen vervolgens – enkele minuten later – in Elena’s appartementje.

Elena is negen jaar ouder dan Jake en dat weet ze lang voor zich te houden. Omdat ze zich schaamt of omdat ze bang is dat dit de reden zal zijn waarom hun relatie niet zal slagen? Waarschijnlijk een beetje van allebei. Gelukkig is dit niet waar de film over gaat, maar vormt het wel de katalysator voor de rest van ‘Only You’. Het leeftijdsverschil wordt door Jake geaccepteerd, want Elena is zijn droomvrouw. Ondanks dat Jake nog studeert, ziet hij Elena’s verlangende blik naar de baby bij een bezoek aan bevriende kersverse ouders (haar vrienden, natuurlijk) niet als bedreigend. Binnen een mum van tijd heeft hij haar overgehaald om een gezinnetje te starten. Vanwege haar leeftijd is er haast geboden, ze is tenslotte al 35…

En dan zien we dat er bij ‘kinderen krijgen’ echt sprake is van ‘krijgen’ en niet ‘nemen’. Na een half jaar proberen en talloze negatieve zwangerschapstesten komt het stel in een medische molen terecht. IVF blijkt de enige haalbare optie. Gefinancierd door Jake’s vader doet het stel een hoopvolle eerste poging. De druk (van zowel de ander als de buitenwereld, bij iedereen lijkt zwanger worden vanzelf te gaan) wordt de geliefden al snel te veel. Een breuk lijkt onvermijdelijk.

‘Only You’ is een prachtig en emotioneel portret van twee verliefde mensen bij wie het verlangen naar een nieuwe stap in hun relatie maar niet ingelost lijkt te worden. Dit werpt zo’n donkere schaduw op hun geluk, dat het bijna onmogelijk wordt om nog ergens anders op te focussen. Zeker mensen die in eenzelfde situatie hebben gezeten, zullen beamen dat de gevoelens realistisch zijn. Toch is dit geen droevige film. De aantrekkingskracht tussen Josh O’Connor (‘God’s Own Country’) en Laia Costa (‘Victoria’) is bijna tastbaar en ze zijn absoluut een charmant stel, met grappige, maar soms ook hartverscheurende dialogen. Met het Schotse Glasgow heeft Wootliff een setting gekozen die afwijkt van het standaard Londen of New York, geholpen door het mooie camerawerk. Dit alles maakt van ‘Only You’ een prettige anders-dan-anders film, en van Wootliff een filmmaker om in de gaten te houden. Én we zijn weer een beetje meer fan van Laia Costa en Josh O’Connor.

Bioscooprelease: 15 augustus 2019