Onze kust (2005)

Regie: Ireen van Ditshuyzen | 78 minuten | documentaire

Zwitsers hebben hun bergen, Toeareg hun woestijn en Brazilianen hun regenwoud. En wat hebben wij Nederlanders? Wij Nederlanders hebben onze kust. Over die Hollandse kust zijn door de eeuwen heen boekwerken vol geschreven terwijl ook liedjesschrijvers, schilders en filmers zich met haar hebben beziggehouden. Om anno 2005 dan nog met een boeiende documentaire over dit onderwerp te komen, lijkt een bijzonder moeilijke opgave.

Regisseuse Ireen van Ditshuyzen filmde zeven jaar lang de Hollandse kust, van Zeeland tot Rottumerplaat, en ondervroeg de mensen die dagelijks met haar te maken hebben. Van de strandjutter en de paviljoenhouder tot de ingenieur van Rijkswaterstaat die, hoe kan het ook anders, Waterman blijkt te heten. Een groot deel van de documentaire handelt over dynamisch kustbeheer. Waar vroeger werd geprobeerd de zee te temmen, daar mag zij tegenwoordig haar gang gaan mits zij geen al te gevaarlijke grappen uithaalt.

Voor mensen die al enigszins in de materie zijn ingevoerd, zal deze documentaire ongetwijfeld boeiende kost zijn. Maar voor een leek is al het gepraat over duinverstuivingen, grondverzakkingen, sluizen en nog een groot aantal andere specialistische onderwerpen, niet echt boeiend. Dit wordt nog eens versterkt door het gegeven dat de zee en de Hollanders na eeuwen van strijd eindelijk vrede lijken te hebben gesloten en nu alleen nog maar op detailniveau van mening verschillen. En hoewel de archiefbeelden van de watersnoodramp van 1953 best indrukwekkend zijn, hebben we ze net iets te vaak voorbij zien komen om er nog door gegrepen te worden.

Wat de film dan als groot pluspunt heeft, zijn de prachtige beelden van het Hollandse kustlandschap. Het stille Rottumerplaat, het duinlandschap bij Schoorl, besneeuwde stranden (inclusief besneeuwde koningin) en een eeuwenoud reinigingsritueel waarbij kustbewoners te paard de zee in gaan. Maar hoewel deze beelden prima te genieten zijn, is het nauwelijks voor te stellen dat mensen die ook maar enigszins in de buurt van de kust wonen, de bioscoopversie zullen prefereren boven ‘the real thing’.

Dit alles maakt van ‘Onze kust’ een productie die haar bioscooprelease niet echt kan waarmaken. Leuk voor betrokkenen, educatief tot op zekere hoogte en alleszins mooi gefotografeerd. Maar vooral behoorlijk overbodig.

Bioscooprelease: 28 april 2005