Op zoek naar de Yeti – Mission Kathmandu: The Adventures of Nelly & Simon (2017)

Regie: Pierre Greco, Nancy Florence Savard | 81 minuten | animatie, avontuur

In animatiefilm ‘Op zoek naar de Yeti’ maken we kennis met de eigengereide privé detective Nelly Maloye. Ze is ambitieuzer dan dat ze goed is in haar vak, maar haar doorzettingsvermogen brengt haar al snel op het pad van de wat onhandige Simon Picard, een assistent antropologie-wetenschapper in een museum. Simon is ervan overtuigd dat de Yeti de verbindende schakel vormt tussen aapmens en mens.

Door een samenloop van omstandigheden en tegen zijn verwachtingen in krijgt Simon de kans om in het Himalaya-gebergte op zoek te gaan naar de Yeti. Nelly vergezelt hem. Met behulp van een dagboek van een tientallen jaren geleden vermiste onderzoeker en geldschieter Edward Martineau, een verwend, op roem belust rijkeluiszoontje, komen Nelly en Simon al snel in Nepal terecht. Maar dan begint het avontuur pas.

‘Op zoek naar de Yeti’ is een aardige animatiefilm, waarbij de visuele stijl meer indruk maakt dan het verhaal. Zeker in het begin, als geopenbaard wordt dat de film zich afspeelt in het Quebec van de jaren 50, heeft de film een beetje een film-noir-vibe, die prettig aandoet. Dat klassieke sausje verdwijnt wat op de achtergrond als het reisgezelschap eenmaal in het besneeuwde berglandschap is, maar ook die omgeving is mooi weergegeven.

Het is wel jammer dat de personages wat irritante trekjes hebben. Zo is Nelly een doordrammer, Simon is een beetje een bangerik, om nog maar te zwijgen over de voorspelbare karakterontwikkeling van Martineau, die natuurlijk op het moment suprême de avonturiers in de steek laat en zelf met de eer wil gaan strijken. Maar de toevoeging van de Nepalese gids Tenzing en de wat humor betreft te weinig ingezette sidekick in de vorm van een mynah is dan wel weer leuk.

Voor hele jonge kijkers is ‘Op zoek naar de Yeti’ misschien wat spannend, want in een grot wordt een dode onderzoeker gevonden die na al die jaren weliswaar verrassend goed geconserveerd is (dankzij de kou), maar die wellicht toch griezelig overkomt. Ook de scène met de geesten van voormalige ontdekkingsreizigers is waarschijnlijk wat heftig. Daarnaast is er voldoende actie, met onder andere haperende vliegtuigen en duikelpartijen in afgronden. ‘Op zoek naar de Yeti’ is een halfgeslaagde animatiefilm, waarbij de makers heel duidelijk voor een eigen richting hebben gekozen op het visuele vlak, maar waarbij op het gebied van het scenario nog wel wat geschaafd had mogen worden.

DVD-release: 11 november 2020