Open Season: Scared Silly (2015)

Regie: David Feiss | 85 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie | Originele stemmencast: William Townsend, Melissa Sturm, Trevor Devall, Garry Chalk, Kathleen Barr, Matthew W. Taylor, Lorne Cardinal, Shannon Chan-Kent, Brian Drummond, Donny Lucas, Frank Welker

Natuurlijk is het goed voor te stellen dat producenten de successen van hun (animatie)films graag willen uitmelken. Maar je kunt ook te ver doorslaan in sequels. ‘Open Season’ (2006), een animatiefilm uit de stal van Sony Pictures, bracht ondanks wisselende kritieken bijna tweehonderd miljoen dollar in het laatje, dus lag het in de lijn der verwachting dat er een ‘Open Season 2’ (2009) zou komen. Omdat de acteurs die de stemmen inspraken van de hoofdfiguren Elliot en Boog – Ashton Kutcher en Martin Lawrence – en enkele belangrijke nevenpersonages (Debra Messing, Gary Sinise en Patrick Warburton) niet meer meededen, en de film daarmee flink wat ‘star power’ inleverde, belandde ‘Open Season 2’ direct op dvd. Omdat de film toch nog bijna negen miljoen dollar opbracht, kwam er in 2011 ook nog een ‘Open Season 3’. Nóg meer grote namen haakten af (Jane Krakowski, Billy Connolly, Jon Favreau), maar toch leverde de dvd-verkoop van dit derde deel nog ruim zeven miljoen dollar op. Je zou denken dat Sony Pictures nu toch wel zou inzien dat de rek er wel uit is, maar toch is nu ‘Open Season: Scared Silly’ (2016) verschenen. Gezien het niet al te hoge niveau van zijn drie voorgangers zijn de verwachtingen van dit vierde deel vrij laag.

Sinds hun laatste avontuur is de rust weergekeerd in het bos van Timberline. De eland Elliot (stem van William Townsend) en de beer Boog (Donny Lucas), sinds de eerste film de beste vrienden, zitten lekker in hun vel en plannen een kampeervakantie elders in het bos. Om de sfeer er een beetje in te brengen, vertelt Elliot een spannend verhaal over een weerwolf die in het bos zou wonen. Of het nou waar is of niet, hij jaagt zijn vriend Boog er in elk geval de stuipen mee op het lijf. De grote grizzlybeer is zo bang dat hij prompt niet meer mee durft op kampeertocht. Maar Elliots verhaal gaat een eigen leven leiden en al gauw gelooft zowel mens als dier dat er een weerwolf in het bos rondwaart. Voormalig jager Shaw grijpt zijn kans schoon om het jachtseizoen te heropenen. Nu Shaw het leven van alle bosbewoners in gevaar brengt, moeten Boog, Elliot en hun vriend Mr. Weenie hun angsten zien te overwinnen en de ongrijpbare weerwolf zien op te sporen. Alleen zo kunnen ze het jachtseizoen voorgoed sloten krijgen, voordat er door toedoen van Shaw slachtoffers vallen.

‘Open Season’ – in het Nederlands vertaald als ‘Baas in eigen bos’- blonk al vanaf het eerste deel niet uit in scherpe humor of originaliteit en dat is in dit vierde deel niet anders. Het niveau van de grappen is mager; we moeten het nog steeds doen met slapstick, onderbroekenlol en flauwigheden. De personages zijn vlak, stereotype en hebben maniertjes die na verloop van tijd gaan irriteren. De ondertitel van deze vierde film is ‘Scared Silly’ en dan ligt de nadruk toch echt uitsluitend op ‘silly’. Het avontuur met de weerwolf zou ook voor de nodige ‘scares’ moeten zorgen, maar behalve beer Boog en de aller-allerkleinste kijkertjes zal niemand hier bang van worden. De animaties zijn degelijk maar brengen niets vernieuwends. Voor volwassenen heeft ‘Open Season: Scared Silly’ bar weinig te bieden. Maar wij zijn de doelgroep natuurlijk niet. Kinderen kunnen zich ongetwijfeld prima vermaken met deze film en lachen zich een breuk om de poep- en piesgrappen. Wie zijn wij dan om hen te wijzen op de onvolmaaktheden van deze vierde ‘Open Season’-film. Maar de koek is hierna toch écht helemaal op.

‘Open Season: Scared Silly’ verschijnt woensdag 16 maart 2016 op DVD en blu-ray.