Original Sin (2001)

Regie: Michael Cristofer | 116 minuten | drama, thriller, romantiek | Acteurs: Antonio Banderas, Angelina Jolie, Thomas Jane, Jack Thompson, Gregory Itzin, Allison Mackie, Joan Pringle, Cordelia Richards, James Haven, Pedro Armendáriz Jr., Mario Iván Martínez, Harry Porter, Fernando Torre Laphame, Shaula Vega, Lisa Owen, Daniel Martínez

Bij de omschrijving ‘erotische thriller’ kun je vaak maar beter op je hoede zijn. Niet zelden is de toevoeging ‘erotisch’ een marketingtruc om de film wat op te leuken met wat gratuite naaktscènes om zo te verbloemen dat de rest werkelijk niets voorstelt. Bij ‘Original Sin’ lijkt dat in eerste instantie ook zo te zijn, gezien de uitgesponnen seksscène tussen Antonio Banderas en Angelina Jolie vrij vroeg in de film, waarbij het naakt – voor Amerikaanse begrippen althans – bijzonder expliciet is. Maar daarna betoont de film zich toch vooral een thriller. Gelukkig maar.

Grotendeels gebaseerd op het boek ‘Waltz with Darkness’ van de Amerikaanse misdaadschrijver Cornell Woolrich, verhaalt ‘Original Sin’ over de relatie tussen de rijke Cubaanse koffiehandelaar Luis Vargas (Banderas) en zijn mysterieuze Amerikaanse postorderbruid Julia Russell. De film opent als Vargas zijn aanstaande bruid op wil halen van de haven. Al snel wordt duidelijk dat het voor hem een puur praktische aangelegenheid is. Sterker nog, hij zegt letterlijk dat hij geen man voor de liefde is. Toch raakt zijn hoofd op hol als blijkt dat Julia zich in haar brieven en op de foto heel anders heeft voorgedaan dan ze in werkelijkheid is. Als zich dan ook nog een privédetective (Thomas Jane) meldt die naar haar op zoek is, begint het thrillerballetje pas echt te rollen.

Wat volgt is een bij vlagen verrassende film, die echter vrijwel nergens echt spannend wordt. Als Julia met Vargas’ geld verdwijnt, stort hij zich allereerst in het verderf, om vervolgens achter Julia aan te gaan. Niet om zijn geld terug te krijgen, maar omdat hij niet meer zonder haar kan. Je vraagt je af waarom, want ze is kil en berekenend en nergens – ook niet in de seksscènes – is een geloofwaardige oorzaak voor zijn bezetenheid te vinden. Julia wordt door Jolie zo vlak weergegeven, dat alleen haar daden nu en dan interessant zijn – haar karakter echter nergens. Wat jammer is, omdat Banderas haar genoeg om mee te werken geeft.

De film is prachtig vormgegeven, maar de inhoud laat zwaar te wensen over. De voice-over van Jolie bezweert ons vanaf het begin dat “this is a story about love” en voegt daar af en toe nog wat semi-filosofische overpeinzingen aan toe. Beter had de regisseur dergelijk geneuzel volledig weggelaten, en zich puur gefocust op de handeling. Het verhaal wordt door Julia achteraf verteld aan een priester, terwijl ze in de cel zit te wachten op haar doodstraf. Hiermee is alle spanning al verdwenen, omdat je direct weet dat ze wat op haar kerfstok heeft én dat ze gepakt wordt. De verrassing is daarmee al verdwenen nog voordat Julia en Vargas elkaar ontmoeten. Hier had duidelijk meer ingezeten.

Wouter de Boer

Bioscooprelease: 8 november 2001