Origine – Gin-iro no Kami no Agito (2006)

Regie: Keiichi Sugiyama | 96 minuten | actie, animatie, fantasie, science fiction | Acteurs: “Aoi Miyazaki, Ryo Katsuji, Kenichi Endo, Masaru Hamaguchi, Ren Osugi, Toshikazu Fukawa, Yuko Kotegawa”

Dat het er in de toekomst niet al te gezellig uit gaat zien, blijkt wel uit de talloze animes en scifi-films die wekelijks op je afgevuurd worden. Is het niet WOIII, dan is het wel een of andere nucleaire ramp die deze planeet tot een desolate aardklomp transformeert. In ‘Origine’ staat de aarde er ook niet al te best voor, maar dit keer is het de natuur die de leefwereld van de mensheid bedreigt. Ecoterreur in zijn ergste vorm dus.

In ‘Origine’ staat de mensheid er niet best voor. Door de steeds verder ontwikkelde technologische vooruitgang, delft de natuur het onderspit. Om zichzelf uit hun penibele situatie te bevrijden, chanteert moeder natuur de mensen door de watervoorraad in eigen beheer te houden. Er breekt een oorlog uit tussen de mensen en gemuteerde planten. Een menselijke nederzetting houdt zich verre van oorlog en probeert in vrede te leven met zowel de natuur als met hun menselijke soortgenoten. Als een meisje uit het verleden ontdooit uit haar kunstmatige coma, breekt er een bittere strijd aan. De jonge vrouw kan het tij van de oorlog keren.

In dit Japanse sprookje wordt er op het belang van het milieu gehamerd. Zonder natuur is er geen leven. De thematiek rond milieuverontreiniging is niets nieuws in anime-land. In het briljante ‘Princess Mononoke’ stond onze omgeving ook al centraal. ‘Origine’ is van hetzelfde laken een pak, maar de ecologische inhoud wordt minder subtiel voor het voetlicht gebracht. Het duurt even voordat het verhaal goed op stoom komt en de personages tot leven komen. Pas tegen het einde van de film, komen de karakters pas echt uit de verf. Eigenlijk net iets te laat.

Visueel gezien ziet ‘Origine’ er goed uit. Vooral de felle, vrolijke kleuren en de zomerse sfeer van de film zorgen voor een apart uiterlijk. Ook de computergegeneerde special effects zien er in combinatie met de traditionele tekeningen goed uit. Okay, er zijn genoeg animes die beter en mooier zijn, maar de spetterende actiescènes en de fantasievolle karakterontwerpen vergoeden veel.

‘Origine’ is een leuke anime met een vrij origineel verhaal. De personages zijn leuk en sympathiek, maar het duurt helaas te lang voordat ze tot bloei komen. Bang dat je je zult vervelen hoef je niet te zijn. De actie en de vlotte vertelwijze van ‘Origine’ houden je wel bij de les. Een leuk tussendoortje dus.