Orla de Kikkerslikker – Orla Frøsnapper (2011)

Regie: Peter Dodd | 80 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Stephan Holwerda, Thomas Cammaert, Pepijn Koolen, Oscar Siegelaar, Marcel Jonker, Lucas Dietens

Dat je niet sterk hoeft te zijn, maar slim, is bekend. Met die wijsheid in pacht is ‘Orla de kikkerslikker’ gemaakt, een moderne verfilming van het gelijknamige klassieke kinderboek uit de jaren zeventig van de helaas te vroeg overleden Deense schrijver Ole Lund Kirkegaard. Regisseur Peter Dodd, die zijn talenten als animator eerder inzette voor films als ‘Fantastic Mr. Fox’ en ‘Tim Burton’s Corpse Bride’, wist van het tijdloze boek een fraaie en humoristische animatiefilm te maken.

De twee vriendjes Viktor en Jacob zijn inwoners van een slaperige dorpje. Het is zomervakantie en het duo vermaakt zich met kattenkwaad uithalen (zoals de varkens loslaten bij buurvrouw Olsson) en het spelen met Viktors hondje Braadworst of met Jacobs nichtje Claire. Waar de twee jochies echter ook druk mee zijn is het ontwijken van Orla, de grootste pestkop in het dorp. Als Orla in de buurt is, kun je maar beter een straatje om. Maar jammer genoeg is Orla vaak genoeg in de gelegenheid zijn treiterkunsten te vertonen en ontvangt vooral Viktor, de dapperste van de twee, regelmatig een pak slaag van de kwelgeest. Hoewel de bedachtzame, altijd met een uitvinding bezig zijnde, Jacob het intelligentieniveau van zijn vriendje met gemak verslaat, is Viktor de gemene Orla dikwijls te slim af. Jammer alleen dat het telkens maar van korte duur is. Of zal de komst van het circus Bardini in het Deense dorpje voor een definitieve oplossing zorgen?

Het circus biedt de filmmaker volop gelegenheid voor het introduceren van komische  personages en leuke situaties. Wat te denken van de sterke man, die met gemak een woonwagen optilt? Of de circusdirecteur, die er van dichtbij veel minder imposant uitziet dan je zou verwachten? Dorpsbewoners krijgen de mogelijkheid om zelf ook eens in het middelpunt van de belangstelling te staan: er worden drie amateuracts vertoond tijdens de voorstelling en Viktor wil dolgraag met zijn hondje laten zien wat ze al die tijd geoefend hebben. Maar wanneer Orla daarachter komt, besluit hij zelf de aandacht naar zich toe te trekken en ontvoert hij Braadworst!

Het dorpje en de inwoners komen dankzij de vrolijke en kleurrijke animatiestijl tot leven en het is een universum waar jonge kinderen, maar ook zeker de oudere filmkijker zich prima zal vermaken. De kneuterigheid van het boek vertaalt zich prima naar het witte doek, maar nergens is het ouderwets of saai, integendeel! De personages zijn heerlijk cartoonesk vormgegeven en de dialogen zijn erg leuk. ‘Orla de kikkerslikker’ is een prachtige ode aan Ole Lund Kirkegaard, een bewijs dat de nalatenschap van deze Deense volksheld nog generaties meekan.

Bioscooprelease: 29 september 2011
DVD-release: 5 maart 2013