Ouija (2014)

Regie: Stiles White | 89 minuten | horror | Acteurs: Olivia Cooke, Ana Coto, Daren Kagasoff, Bianca A. Santos, Shelley Hennig, Sierra Heuermann, Sunny May Allison, Lin Shaye, Claudia Katz, Vivis Colombetti, Robyn Lively, Matthew Settle, Afra Sophia Tully, Claire Beale, Izzie Galanti, Morgan Peter Brown

Speelgoedfabrikant Hasbro mag dan wel “Making the World Smile” als motto hebben, als producent van horrorfilm ‘Ouija’ hebben ze toch een andere reactie van hun klanten voor ogen. Ja, naast alle Transformers, My Little Pony en G.I. Joe producties, zijn ook de bordspellen van Hasbro goed voor een verfilming. De eerste was ‘Battleship’ (gebaseerd op Zeeslag), er komt een Monopoly-film (die starten we pas als we er 200 euro bij krijgen) en tussen die twee films in kwam ‘Ouija’ uit. Want geloof het of niet, maar Hasbro verkoopt ook Ouija borden. Van plastic. Met batterijen (niet voor het bewegen van de indicator, maar voor het creëren van een paarse gloed in de indicator. Spooky!).

Het ouijabord dat in ‘Ouija’ gebruikt wordt lijkt wat authentieker. Hartsvriendinnetjes Laine en Debbie gebruiken het in hun jonge tienerjaren om vragen te stellen als “Heb ik een geheime aanbidder?” en “Zullen we altijd vriendinnen blijven?”. In ieder geval nog tien jaar, zien we, als de film in de tijd vooruitspringt. Maar niet lang meer. Debbie zegt een afspraak met Laine af, speelt wat met een ouijabord en gooit het in de haard, waar het gek genoeg geen vlam vat. Diezelfde avond gebeuren er onverklaarbare dingen. Deuren gaan open, het gas springt aan. Laine krijgt de volgende ochtend de schok van haar leven als haar vader haar vertelt dat Debbie zichzelf opgehangen heeft.

Van Debbies moeder krijgt ze een doos met herinneringen, spullen waarvan Debbie zou willen dat haar BFF ze zou hebben. Omdat de familie na de zelfmoord van hun dochter tijdelijk niet in het huis wil wonen, past Laine op het huis. Plantjes water geven, post weghalen, dat soort dingen. In de doos vindt ze echter het ouijabord en al gauw vat ze het idee op dat ze misschien zo nog in contact kan treden met Debbie, om afscheid te nemen. Samen met haar vriend Trevor, vriendin Iz, Debbies vriendje Pete en – noodgedwongen – haar zus Sarah, gebruikt Laine het ouijabord, en krijgt de mededeling ‘Hi friend’. Is het Debbie die afscheid neemt van haar vrienden? Wanneer een van hun groepje op gewelddadige wijze om het leven komt, en de rest ook ergens ‘Hi friend’ terugvindt, hetzij in een bureaublad gekrast, hetzij op een laptop, hetzij in een beslagen ruit, blijkt dat er toch een andere geest opgeroepen is. En die heeft niet bepaald vriendelijke bedoelingen…

‘Ouija’ is een bovennatuurlijke horrorfilm, die als een echte formulefilm een aantal checkboxen netjes afvinkt. Knappe jongvolwassenen, die de ene na de andere domme beslissing maken, nooit de lamp aandoen als ze een donker vertrek betreden en stuk voor stuk dood neervallen. Van karakterontwikkeling is geen enkele sprake, sterker nog: er wordt nauwelijks een poging gedaan om de personages überhaupt een karakter mee te geven. Van het eerste slachtoffer weten we dat ze een Shakespeareliefhebber was (gezien de aankleding van haar slaapkamer), van Laines rebelse zusje Sarah weten we dat ze – tegen Laines wil in – een relatie heeft met een oudere man, maar daar blijft het bij. Het verdriet van Laine om haar overleden vriendin (en later anderen uit het groepje) is volstrekt nonexistent, anders dan wat staren naar foto’s waar ze met zijn tweeën opstaan en af en toe obligaat ‘ik mis haar zo’ komt er niet uit. Daarbij komt dat actrice Olivia Cooke zó erg op Jessica Alba lijkt, dat die gelijkenis behoorlijk afleidt. Wat de film ontbeert is griezelige scènes: van de plotseling harde geluiden schrik je wel, maar de geesten zijn inspiratieloos en de sterfscènes kort en ineffectief.

‘Ouija’ is waarschijnlijk meer het product van de investeerders dan van de creatieve geesten (no pun intended) achter de camera. Wellicht dat niet ervaren horrorkijkers er nog enig amusement uithalen, maar voor de doorgewinterde griezelfan is ‘Ouija’ geen stuiver waard. Als reclamespot voor Hasbro’s spel is het overigens helemaal een mislukking, want wat is de boodschap nu precies?

Bioscooprelease: 30 oktober 2014
DVD- en blu-ray-release: 19 augustus 2015