Our Ladies (2019)

Recensie Our Ladies CinemagazineRegie: Michael Caton-Jones | 106 minuten | komedie, drama | Acteurs: Abigail Lawrie, Rona Morison, Marli Siu, Tallulah Greive, Sally Messham, Alex Hope, Jay Newton, Megan Shandley, Myra McFadyen, Bethany Tennick, Eve Austin, Kate Dickie, James Young, Claire Gordon

Het is 1996 en we bevinden ons in een klein stadje in de Schotse Hooglanden in de slaapkamer van tiener Orla. Aan de muur hangt een poster van Leonardo DiCaprio en er speelt popmuziek op de achtergrond. Orla bidt tot God en vraagt om drie gunsten: een dag zonder ruzie, een paar nieuwe laarzen en – met Schots accent – “a good shag”.

In ‘Our Ladies’ volgen we een groep katholieke schoolmeisjes op weg naar een koorwedstrijd in de grote stad Edinburgh. Eindelijk krijgen ze een kans te ontsnappen aan de dagelijkse sleur en toe te geven aan hun jeugdige, seksuele verlangens.

‘Our Ladies’ is een vermakelijke en gevoelige film. Ondanks dat het continue over seks gaat wordt het nooit platvloers want de meiden doen misschien alsof ze volwassen en rijp zijn, maar je merkt aan alles dat ze diep van binnen nog meisjes zijn. Ondanks dat het niet altijd sterk geacteerd is, is de casting goed geslaagd en volgen we een gevarieerde groep meisjes op zoek naar hun ware identiteit.

We maken kennis met onder andere de blonde Manda, met de grootste mond van de groep. Of Kayla, de zangeres van een punkband die ondanks haar onschuldige, grote ogen op slinkse wijze iedereen naar haar hand weet te zetten. En natuurlijk Orla, herstellende van leukemie en vastberaden alles uit het leven te halen. Dit zorgt op subtiele wijze voor een iets zwaardere ondertoon gedurende de hele film. Leef, voordat het te laat is.

‘Our Ladies’ is gebaseerd op de roman “The Sopranos”, niet te verwarren met de gelijknamige serie, geschreven door Alan Warner (1998). Ondanks dat de film in 2019 uitkwam, voelt het alsof ‘Our Ladies’ niet alleen in de jaren 90 afspeelt, maar daadwerkelijk in die tijd opgenomen is. Het voelt gedateerd. Jonge meiden die versierd worden door oudere mannen ligt, zeker na de #metoo beweging, onder een vergrootglas en zou je in dit tijdsbeeld misschien niet eens meer kunnen laten zien. Ook zijn sommige scènes ietwat clichématig, zoals de welbekende omkleedscène waarbij de camera de spiegel is waarvoor de meiden zich omkleden terwijl er muziek overheen is gezet.

Filmisch gezien is ‘Our Ladies’ niet erg uitdagend en het zou kunnen dat je in boekvorm meer met de meiden meeleeft. Soms voelt het zelfs alsof je naar een aflevering van een serie kijkt in plaats van naar een film. Misschien omdat er niet echt spannende gebeurtenissen plaatsvinden, wat dan wel weer bijdraagt aan de geloofwaardigheid van de film. Het zijn gewoon tienermeiden in de grote stad, die denken dat zij in het middelpunt van de wereld staan, that’s it.

De sfeer van zowel de Schotse hooglanden als Edinburgh is wel heerlijk om naar te kijken. Wie ooit in Schotland is geweest herkent direct de kleine straatjes, de pubs en de algehele Schotse mentaliteit. Je krijgt direct zin om een pint te drinken en in dezelfde Schotse tongval mee te lallen.

Al met al is ‘Our Ladies’ een vermakelijke coming of age film die ondanks de humor en luchtigheid, laat zien dat het – zeker in die tijd – niet altijd gemakkelijk moet zijn geweest om als jonge meid op te groeien in een kleine, katholieke gemeenschap. ‘Our Ladies’ laat zien dat je van iedere dag moet genieten en vooral moet durven je vleugels te spreiden.

Marieke de Vries

Digital download-release: 1 november 2021
VOD-release: 1 november 2021