Out for a kill (2003)

Regie: Michael Oblowitz | 96 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Steven Seagal, Michelle Goh, Corey Johnson, Tom Wu, Ozzie Yue, Bruce Wang, Chike Chan, Hon Ping Tang, Dave Wong

‘s Werelds beroemdste archeoloog, Indiana Jones, heeft een concurrent. Of die andere schatzoeker Robert Burns net zo’n grote schare fans zal aantrekken valt nog te bezien. In ‘Out for a Kill’ uit 2003 maakte de historische collega van Indy zijn opwachting. Na het zien van Burns avonturen is het geen verassing dat het slechts bij een avontuurtje is gebleven.

Robert Burns wordt namelijk vertolkt door Steven Seagal, de Aikido-meester die je kent uit ‘Hard to Kill’, ‘Nico’ en een overdosis aan B-films. Dat Seagal geen grootse acteur is, is geen geheim. Dat de beste man in de loop der jaren flink wat kilootjes aan is gekomen is dan weer minder bekend. Wat heet: in ‘Out for a Kill’ oogt Steven als een vermoeide, oude man die strompelend zijn tijd volmaakt om zijn geliefde cheque te kunnen cashen. De oude Seagal doet aan niets denken aan de energieke vent die een marineschip zuiverde van terroristen in ‘Under Siege’ en een complete stad ontdeed van vervelende rastafari’s in ‘Marked for Death’.

In ‘Out for a Kill’ speelt Steven de archeoloog Burns. Als onze vrind ontdekt dat een stel snode Chinese gangsters het hebben voorzien op zijn gezin, gaat het mis. Burns’ expeditie mondt uit in een slachtpartij. De prof wordt in een gevangenis gesmeten waarna hij met veel pijn en moeite wordt teruggestuurd naar Amerika. Als hij in zijn thuisland is aangekomen vermoorden de Chinese baddies Burns’ vrouw. De archeoloog gaat eigenhandig op zoek naar de daders: een Aziatisch gangstergenootschap. Ondertussen achtervolgen een tweetal geheim agenten Burns op zijn queeste.

Een film waarin Seagal een archeoloog speelt kun je al niet serieus nemen. Blijkbaar dachten de makers van dit B-filmpje daar anders over. Onze Steef wordt continu ‘de Professor’ genoemd, om er maar geen misverstand over te laten bestaan dat Burns een intelligent man is. Om de talloze Martial Arts gevechten te rechtvaardigen die de intellectuele held uitvoert, hebben de makers bedacht dat Burns in een ver verleden een schimmig verleden achter de rug heeft. Het ongemotiveerde spel van Seagal maakt het toch al bizarre uitgangspunt totaal ongeloofwaardig. De uitgebluste actie-ster kijkt enkel boos en doet niets meer dan het noodzakelijke. Niks rennen of bewegen: Steven staat tactisch opgesteld en laat de schurken naar hem toe komen.

De actie in ‘Out for a Kill’ is behoorlijk suf. Seagal beweegt traag en laat zijn tegenspelers het werk doen. De talloze Chinese vechtersbazen die hem belagen maken acrobatische sprongen, terwijl Seagal iedere slag pareert. Sterker nog: Burns krijgt geen enkele klap. Door de lamlendige houding van Seagal zien de gevechten er saai uit. De regisseur probeert de boel nog te redden door slecht uitgevoerde slow-motion effecten en ‘Matrix-achtige’ stunts toe te voegen, maar het mag niet baten. De camera-voering is chaotisch, de actie overtuigd niet en het tempo van de film is veel te laag. Om het inspiratieloze zootje nog wat te laten lijken proberen de bedenkers van dit wat inspirerende voice-overs toe te voegen. Leuk bedacht, maar de doelloze citaten in de trant van “Wraak hield hem op de been” slaan nergens op. De vocale begeleiding is niets meer dan een herhaling van wat je net gezien hebt.

Het acteerwerk is bedroevend. Seagal gooit er met de pet naar en ook zijn collega’s presteren onder de maat. Vooral de Chinese acteurs worstelen overduidelijk met hun Engelse teksten. Niet zo vreemd eigenlijk, want de bordkartonnen personages in deze film zijn zo suf dat het pijnlijk wordt. Alle vooreerdelen over lesbiennes (sletterig), Chinesen (kung fu-gangsters) en FBI-agenten (dom en macho) worden van stal gehaald.

Kortom: ‘Out for a Kill’ is een draak van een film. Toch is de film best grappig, al is het onbedoeld. Een zwaarlijvige Seagal als archeoloog die eigenhandig een Chinees crime-netwerk oprolt is zo stupide dat het leuk wordt. ook het overdreven serieuze toontje in combinatie met erbarmelijk acteerwerk zorgt voor een grimlach. Indy kan rustig slapen, vooralsnog is hij nog steeds de enige echte archeoloog van Hollywood.

Waardering: 1.5