Outlaw Bikers (2008)

Regie: Tim Lambert | 188 minuten | documentaire

Wie is er nou niet gefascineerd door ronkende motoren en het vrije leven? Doen waar je zelf zin in hebt – en wanneer – als kwajongens onder elkaar. Niets is minder waar aldus ‘Outlaw Bikers’. Als je altijd al een kijkje in de keuken hebt willen nemen bij criminele motorbendes is dit een manier. Of misschien wel de manier. Want door de geslotenheid van de clubs en de – schijnbaar – bijna onmogelijkheid om zelf lid te worden is dit een van de weinige kansen. Helaas worden hoog gespannen verwachtingen niet ingevuld en leidt het kijken alleen maar tot een teleurstelling.

Het is natuurlijk ook een beetje naïef om te denken dat er eindelijk een serie is die het leven van een outlaw biker, oftewel een motorclublid die zichzelf buiten de wet ziet, in beeld brengt. Het ligt echter niet aan het (weinige) materiaal maar aan hoe alles in elkaar gedraaid is.
‘Outlaw Bikers’ valt nog net in de categorie documentaire. Over het algemeen zijn er veelal specialisten aan het woord in de vorm van schrijvers en (oud) politieagenten. De motorrijders komen zelf bijna niet aan het woord. Ook is het beeldmateriaal voor meer dan driekwart allemaal nagespeeld. Het is een teleurstelling, want je hoopt op meer authenticiteit. Daarnaast wordt er herhaald, herhaald en herhaald. Zonde en nergens voor nodig.

Kort gezegd komt het hierop neer: er zijn een aantal rivaliserende motorbendes over de wereld die elkaar sinds de jaren tachtig afmaken om het alleenrecht op drugsverkoop. Als er op een gegeven moment ook burgers omkomen, wordt de politie extra onder druk gezet om het moorden te stoppen. Ook al leiden infiltranten en informanten niet tot succes, uiteindelijk komen de motorrijders tot een wapenstilstand met als reden: geld.

De eerste twee afleveringen over motorbendes in Amerika en in de rest van de wereld zijn nog wel interessant. Allereerst een korte introductie wanneer de Hells Angels ontstaan zijn en hoe het vroeger was voordat er drugs in het spel kwam. Ook laten ze zien hoe de club zich vroeger uitbreidde: door naar verschillende bestaande motorclubs te gaan en ze aan diverse testen te onderwerpen (wat die testen dan zijn weet je dus niet). Vervolgens wordt het verhaal verteld door oud politieagenten hoe hun infiltratie verkeerd is gegaan. Het komt een beetje stom over, erg ondoordacht. Zo vreemd is het ook niet waarom het met een sisser is afgelopen.

In de tweede aflevering krijg je een korte herhaling en wordt er medegedeeld dat er ook Hells Angels zitten in Canada, Nederland, Engeland, Frankrijk, Denemarken en Zweden (ja echt!). In Canada zal het helemaal uit de hand lopen, maar dat is voor een volgende aflevering weggelegd. In Denemarken en Zweden ging het ook tijdelijk de verkeerde kant op. Naast dat er veel bendeleden omkwamen vielen er ook onder burgers slachtoffers. Er wordt een expert ingevlogen van Canada die Scandinavië zal helpen met de drugsproblematiek. De motormannen zijn niet onder controle te houden, laat staan te pakken op criminele activiteiten want je verraadt elkaar niet of je wordt wel vermoord. Omwille van de handel wordt er uiteindelijk een wapenstilstand afgesproken.

De laatste twee (!) afleveringen gaan over de Hells Angels, Bandidos en Rock Machine in Montreal, Canada. Ook hier woedt al jaren een strijd waar vooral veel bars in de fik worden gestoken. Het is onmogelijk voor de politie om te infiltreren. De reden? Omdat het vijf jaar duurt. Dat klinkt misschien zwak, en ja in Amerika lukt het wel, maar in een relatief crimineelloos land als Canada ontbreekt het de politie aan geld en de specialisatie om hier minimaal vijf jaar aan te besteden.

Gelukkig is daar aspirant-lid Dany Kane die na gevangenschap geld ruikt en wel wil klikken, hij wordt een informant binnen de Hells Angels. Je voelt al direct aankomen dat het misgaat. De enige verrassing is dat het nog best lang duurt voordat het misgaat en dan nog niet eens omdat de Hells Angels doorhebben dat Kane een spion is maar om een heel andere reden. Met de nadruk op lang, oftewel zonder enig resultaat en met ontzettend veel herhalingen. Je ziet waar er geknipt is geweest en waar er na de reclameblokken weer begonnen is: als er weer een herhaling aankomt.

‘Outlaw Bikers’ mist een aantal dingen waardoor het een goede interessante serie zou kunnen zijn. Serie producer, schrijver en regisseur Tim Lambert had iets beter zijn best mogen doen. Bijvoorbeeld door verschillende levens te portretteren binnen de bendes, waardoor de serie meer gezicht had gekregen. Of misschien had Lambert wat meer oorspronkelijk filmmateriaal kunnen laten zien? Maar de grootste misser is nog wel om van alles geen verhaal te maken en gewoon allerlei fragmenten achter elkaar te plakken. Dan waren al die herhalingen ook overbodig geweest.

Barbara Plasmans