Over the Hedge – Beesten bij de buren (2006)

Regie: Tim Johnson, Karey Kirkpatrick | 83 minuten | animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: Bruce Willis, Garry Shandling, Steve Carell, Wanda Sykes, William Shatner, Nick Notle, Thomas Haden Church, Allison Janney, Eugene Levy, Catherine O’Hara, Avril Lavigne, Omid Djalili, Shane Baumel, Madison Davenport, Zoe Randol, Jessica Di Cicco, Debra Wilson, Sean Bishop, Jeannie Elias, Paul Butcher, Sean Yazbeck, Joel McCrary, Brian Stepanek, Steve Alterman | Nederlandse stemmencast: Erik van Muiswinkel, Victor van Swaay, Tygo Gernandt, Nurlaila Karim, Monique van de Ven, Edwin de Vries, Hans Croiset, Kim Lian, Marcel Jonker

Voor veel mensen – vooral kinderen – zal dit waarschijnlijk de grote zomerhit worden. Na ‘Shrek’ en ‘Madagascar’ blijven we nu een keertje in de buurt. De setting is namelijk een ‘gewone’ woonwijk, net nieuw gebouwd tijdens de winterslaap van de bosbewoners die de show stelen in deze familiefilm.

De stemmencast is niet mis, weliswaar wees Gene Wilder een rol af, maar de makers wisten andere grote sterren als Bruce Willis, Steve Carrell, Nick Nolte en Avril Lavigne te strikken voor een stem in hun film. De Nederlandse stemmencast is ook behoorlijk indrukwekkend; onder andere Erik van Muiswinkel, Tygo Gernandt, Nurlaila Karim en het echtpaar Monique van de Ven en Edwin de Vries maken deel uit van deze film. Animatiefilms zijn vaak erg afhankelijk van de kwaliteit en de kundigheid van degenen die de stemmen inspreken, zo ook ‘Over the Hedge’. Gelukkig is er niks mis mee, de cast weet alles goed te brengen, vooral Bruce Willis (RJ de Wasbeer) en de warme stem van Wanda Sykes (Stella het Stinkdier) in de originele versie springen eruit. Ook de karakters zelf, al zijn het voornamelijk ‘flat characters’, zijn wel de moeite waard. Vooral Hammy de Eekhoorn (Steve Carrell/Tygo Gernandt) zal het erg goed doen bij het jonge publiek. Deze overactieve jongen is de grote komische hoofdrol, een heel contrast met de wat serieuze Verne de Schildpad (Garry Shandling).

Maar het lijkt erop dat ‘Over the Hedge’ het vooral moet hebben van one-liners en verwijzingen naar andere films. Dat dat niet altijd werkt wordt maar weer bewezen; er is ook een sterk verhaal nodig om te blijven boeien en dát lukt ‘Over the Hedge’ helaas nou net niet. Het sterkste aan deze film is het onderliggende commentaar dat gegeven wordt op onze samenleving. De mensen worden bekeken vanuit het oogpunt van de kleine bosbewoners, en oh, wat een gulzigheid heerst er in de woonwijken! Eén van de beste one-liners van RJ is dan ook: dieren eten om te leven, maar mensen leven om te eten. Erg raak als je daar zit met een bak popcorn op je schoot.

Al met al is ‘Over the Hedge’ een leuke zomerfilm die het kwalitatief net niet haalt bij zijn voorgangers.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 5 juli 2006