Oxygène (2021)

Recensie Oxygène CinemagazineRegie: Alexandre Aja | 100 minuten | drama, fantasie | Acteurs: Mélanie Laurent, Mathieu Amalric, Malik Zidi, Laura Boujenah, Lyah Valade | Originele stemmencast: Eric Herson-Macarel, Anie Balestra, Marc Saez, Cathy Cerda, Marie Lemiale, Pascal Germain

Opgesloten zitten in een kleine ruimte is geen pretje. Opgesloten zitten in een kleine ruimte zonder dat je weet waar je bent, is een nachtmerrie. Opgesloten zitten in een kleine ruimte zonder dat je weet waar je bent én wie je bent… daarvoor schieten woorden tekort. Toch is dat wat er gebeurt in de spannende scifi-thriller ‘Oxygène’. Daarin ontwaakt een jonge vrouw in een hightech capsule, met medische monitors aan de muur en naalden en tubes in haar lijf. En met de alarmerende melding dat de zuurstof in de capsule bijna op is.

In de anderhalve uur van ‘Oxygène’ volgen we onze heldin in haar tocht naar antwoorden en oplossingen. Ze krijgt daarbij hulp van boordcomputer MILO, die haar niet alleen geruststellend toespreekt, maar ook plaatjes op de muur projecteert en als telefoonlijn met de buitenwereld fungeert. MILO is op zijn eigen manier empathisch, al is zijn oplossing voor alle problemen van de wereld wat eenzijdig: het aanbieden van een kalmeringsmiddel.

Dat steeds terugkerende kalmeringsmiddel zorgt voor wat humor in een film die verder vooral spannend is. En ingenieus. Films als ‘Buried’, ‘Den Skyldige’ en ‘127 Hours’ lieten al zien dat je een prima film kunt maken die zich de volle speelduur afspeelt in een kleine ruimte. ‘Oxygène’ gaat daar qua inventiviteit nog wat overheen. Omdat we steeds maar flintertjes informatie krijgen blijft de film spannend en raadselachtig. Net als in ‘127 Hours’ zien we sfeerrijke en nostalgische beelden uit het vroegere leven van het hoofdpersonage. En dan zijn er nog haar hallucinaties, die tegelijk beangstigend zijn en het verhaal verder helpen.

Toch is het vooral de plot die ‘Oxygène’ zo sterk maakt. Hoewel een enkele keer wat minder logisch, zit het verhaal superslim in elkaar. Net als voor onze jonge heldin is het voor de kijker puzzelen wat er aan de hand is en wat er voor oplossingen zijn. Daarnaast kent het verhaal de nodige wendingen, en maken de makers goed gebruik van pesterige vertragingstechnieken. En altijd is er die teruglopende zuurstofvoorraad.

Ook ambachtelijk is het allemaal prima in orde. Mélanie Laurent houdt zo ongeveer in haar eentje de aandacht vast, de capsule ziet er lekker scifi uit en ook over de score is niets te klagen. Voor kijkers met claustrofobie is ‘Oxygène’ niet echt een aanrader, maar liefhebbers van slimme en spannende thrillers zullen hier zeker van genieten.

VOD-release: 12 mei 2021 (Netflix)