Oz the Great and Powerful (2013)

Regie: Sam Raimi | 130 minuten | actie, avontuur, fantasie | Acteurs: James Franco, Mila Kunis, Rachel Weisz, Michelle Williams, Abigail Spencer, Bruce Campbell, Zach Braff, Joey King, Martin Klebba, Bill Cobbs, Ted Raimi, Tony Cox, Mia Serafino, Tim Holmes, Toni Wynne, Rob Crites, William Dick, Gene Jones, John Lord Booth III, Suzanne Keilly, Shannon Murray, Ralph Lister, John Manfredi

Het is de een van de ultieme klassiekers uit de filmwereld: L. Frank Baums ‘The Wizard of Oz’. Het fantasierijke verhaal van het meisje Dorothy dat met haar hondje Toto via een wervelstorm in het Land van Oz belandt en daar niet alleen bijzondere figuren ontmoet, maar ook leert inzien dat het thuis toch eigenlijk best wel fijn is, spreekt nog altijd tot de verbeelding. De versie die in 1939 in de bioscopen belandde betekende niet alleen de doorbraak van de toen nog piepjonge Judy Garland, maar zorgde bovendien voor een daverende revolutie in Hollywood. Nooit eerder had men een film gezien waarin zwart-witbeelden op zo’n innovatieve wijze werden afgewisseld met het levendige en sprankelende Technicolor. Dat regisseur Sam Raimi fan is van de filmklassieker uit 1939, is duidelijk te zien aan ‘Oz The Great and Powerful’ (2013). Hoewel het verhaal wezenlijk anders is (want de focus ligt hier op de gebeurtenissen voorafgaand aan die van ‘The Wizard of Oz’, waardoor je zou kunnen spreken van een prequel), geeft Raimi in zijn film tal van verwijzingen en knipogen naar de versie uit 1939. Zelfs het afwisselen van zwart-wit- en kleurenbeelden houdt hij in ere.

Dorothy is in ‘Oz The Great and Powerful’ in geen velden of wegen te bekennen. Het draait hier juist om de tovenaar van Oz zelf. Of althans, de man die door de bewoners van Oz wordt aangezien voor die grote verlosser. In werkelijkheid is Oscar Diggs (James Franco) een sjoemelende goochelaar die velen tegen zich in het harnas jaagt met zijn opportunistische praktijken. Op kermissen scharrelt hij wat centen bij elkaar, maar erg succesvol is hij niet. Het komt hem dus eigenlijk wel goed uit dat er een hevige storm woedt op het moment dat hij op de vlucht slaat voor een ziedende menigte: de luchtballon die klaar staat komt als geroepen. De wervelwind (spectaculair in beeld gebracht, mede dankzij hypermoderne 3D-technieken) brengt hem in een kleurrijke en merkwaardige wereld. Wie ‘Alice in Wonderland’ (2010) van Tim Burton gezien heeft, zal zien dat beide films door nagenoeg hetzelfde creatieve team zijn gemaakt, want Oz en Wonderland vertonen veel overeenkomsten. Nog amper van de schrik bekomen maakt Oscar kennis met een aapje dat kan vliegen en praten (stem van Zach Braff) en de mooie heks Theodora (Mila Kunis), die in hem de tovenaar ziet die Oz kan redden uit de klauwen van de gemene heks van het westen. Aangezien er veel roem en rijkdom tegenover staat, wil rasopportunist Oscar zich best aan dat klusje wagen. Met alle gevolgen van dien…

‘Oz The Great and Powerful’ ziet eruit om door een ringetje te halen. Bij de openingscredits is het al genieten geblazen, en tot het einde blijf je je vergapen aan de prachtige fantasierijke beelden. Om de vergelijking met ‘Alice in Wonderland’ maar weer te maken; je kunt duidelijk zien dat de 3D-techniek inmiddels drie jaar verder is, want het ziet er allemaal een stuk gelikter uit dan in Burtons moderne sprookje. De looks van de film zijn absoluut de sterkste troef, want verder lijkt ‘Oz’ en tikkeltje uit balans te zijn. Zo is het niet duidelijk op welke doelgroep men zich nou richt (daar had ‘Alice’ ook last van). Het personage Oscar Diggs is door zijn wispelturigheid anders (want interessanter) dan andere sprookjesfiguren, maar het verhaal wordt juist weer te braaf uitgewerkt. James Franco heeft genoeg charme en brengt zijn dialogen met een licht cynisch toontje wat weet te prikkelen, maar echt van het scherm spatten doet hij helaas niet. Dat geldt ook voor de andere acteurs, waardoor een topcast met naast Franco en Kunis ook Rachel Weisz en Michelle Williams toch enigszins teleurstelt. Iedereen doet braaf zijn ding, maar niemand weet er echt bovenuit te steken.

Ondanks die minpuntjes is ‘Oz: The Great and Powerful’ toch vermakelijk. In visueel opzicht worden opnieuw barrières doorbroken, waardoor deze ode van Raimi aan ‘The Wizard of Oz’ vooral een lust voor het oog is geworden. Maar aan de klassieker uit 1939 kan deze moderne prequel bij lange na niet tippen!

Bioscooprelease: 14 maart 2013
DVD- en blu-ray-release: 17 juli 2013