P.S. (2005)

Regie: Dylan Kidd | 105 minuten | romantiek | Acteurs: Laura Linney, Topher Grace, Gabriel Byrne, Marcia Gay Harden, Paul Rudd, Lois Smith, Jennifer Carta, Ross A. McIntyre, Chris Meyer, Becki Newton, Stacy Lynn Spierer

Deze film verschijnt precies op het juiste moment. De warme dagen zijn begonnen, versleten relaties worden afgebroken en nieuwe worden veelvuldig aangegaan. Geen tijd voor zware kost, maar voor luchtige zaken, zoals de romantiek! Ook al is deze film misschien ook weer geen ode aan de romantiek. Want het is niet net als in de film, maar net als in het echt. Waar je gênante situaties moet doorstaan, zoals het vasthouden van je waardigheid terwijl het rubbertje wordt omgedaan. Het moment grijpen als het voor je ligt en de ongemakkelijke situatie overleven die ontstaat nadat je intiem bent geweest met iemand die je eigenlijk helemaal niet kent.

Op voortreffelijke wijze laat Dylan Kidd je meeleven met een broeierig begin van een verliefdheid. En dat bereikt hij verbazingwekkend goed door met name het veelvuldige gebruik van close-ups die de intimiteit bijna tastbaar maakt. Dat geldt ook voor de kwetsbaarheid die welig tiert, want iedereen schijnt zich met de geliefden te moeten bemoeien. Zoals de beste vriend van F. Scott die de twee ineens ontdekt in een bar. Hij en F. Scott maken onderling een grapje, waarbij zichtbaar allerlei vragen in Louise’s hoofd opkomen. Maar ook de jaloerse vriendin Missy (Marcia Gay Harden) test de verse relatie meteen uit voor een ‘piece of the action’. Een berouwvolle ex-echtgenoot komt ineens met nieuwe verrassende informatie op de proppen. En een broertje dat aan het afkicken is, blijkt al tijden overal zijn neus ingestoken te hebben. Louise’s cynische moeder maakt de situatie er ook niet gemakkelijker op. Maar Louise, die in deze flipperkast terecht is gekomen en van de ene actie tot de andere wordt geforceerd, slaat zich er met verve doorheen.

Laura Linney ontpopt zich tot een vrouw die veel meer in haar mars heeft dan de rol van harde rechttoe rechtaan vrouw die zij over het algemeen krijgt toegespeeld. In deze film kan ze zich in bijna alle menselijke emoties uitleven en dat doet ze wonderlijk overtuigend. Topher Grace maakt in deze film zijn debuut in een hoofdrol, maar ook hij laat zich makkelijk herkennen als nonchalante en arrogante jongere. Hij slaat misschien iets te ver door in zijn nonchalance, waardoor hij niet meteen sympathiek overkomt. Zijn blik komt nog het meest overeen met een kamelenopslag, maar in de loop van de film weet hij iets meer los te komen. En met de wel zeer toepasselijke songteksten erachter heb je dan al snel een vermakelijk, spannend liefdesverhaal.

Saskia Bruins

Bioscooprelease: 2 juni 2005